Marius Thorkildsen vil tipse om en inntektskilde for riktig person i mediebransjen i Ukas beste.

SKRÅBLIKK:

Ukas beste etterlyser: ligner du på denne programlederen?

«Det kan være gode penger å tjene for en dobbeltgjenger. Denne uken har Ukas beste laget en content-spesial.», skriver Marius Thorkildsen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hva er egentlig journalistikk? Og hvordan i all verden skal man finansiere journalistikken? Dette er noen av spørsmålene som mediehus over hele verden må besvare daglig.

Ett av svarene på begge spørsmålene er content. Journalistikk er content og nevnte content skal også redde journalistikken, det såkalte content-paradokset.

Denne uken har Ukas beste derfor laget en content-spesial

Ukas Content – tredjeplass: Discovery og MediumTall

Content skal jo ikke bare finansiere mediene, de skal jo også finansiere journalistene selv. Som journalist har du naturlig nok mange utgifter, du skal ha mat, betale strøm og ha på deg klær.

Sistnevnte har Discovery-programleder Jonas Bergh-Johnsen prøvd å gjøre noe med, gjennom et samarbeid med den norske klesprodusenten MediumTall.

Berg-Johnsen har stilt opp som modell for klesmerket, uten at det virket som det var helt klart hva bildene egentlig skulle brukes til. Tilfeldigvis var det imidlertid OL samtidig som MediumTall skulle kjøre en kampanje for klærne sine.

Og uten at verken Bergh-Johnsen eller MediumTall tilsynelatende hadde tenkt over det, skulle programlederen være veldig mye på TV under MediumTalls kampanje.

Dette var ikke greit for Discovery, og kampanjen er inntil videre satt på vent.

Uansett er det nok til en solid bronse.

PS: Undertegnede ble først klar over kampanjen via Twitter da twitterbrukeren Mads Gudim Burheim postet en MediumTall-annonse med en modell som han trodde var en utrolig bra look-a-like på Bergh-Johnsen. Hvis en slik look-alike faktisk eksisterer så er det penger å tjene for en heldig medium høy fyr.

Ukas content andreplass: Anne Rimmen for Verisure

Kommunikasjonsdirektør i Discovery, Hanne McBride, har hatt nok å gjøre denne uken. For før hun hadde rukket å slukke den medium høye Bergh-Johnsen brannen dukket opp en ny glo i Discovery-leiren. Det viste seg nemlig at også programleder Anne Rimmen figurerte i en annonsekampanje for alarmselskapet Verisure.

«Når jeg ikke er hjemme, så gir det meg en kjempetrygghet å vite at Verisure passer på hjemmet vårt» sier Rimmen i kampanjen for alarmselskapet.

Det må jo være utrolig greit å vite når man tross alt er så mye på jobb som Rimmen er under vinter-OL, og for Verisure må jo dette sies å være super-relevant annonsering. Egentlig burde de sponse alle norske korrespondenter slik at de kanskje kan dekke strømregninga mens de er på oppdrag.

Nå har imidlertid Discovery ryddet opp og publisert en oversikt over bindingene til alle deres kommentatorer og eksperter. Så vi får håpe at Hanne McBride får en litt roligere arbeidsuke neste uke.

Gratulerer med sølvet!

Ukas content førsteplass: Schibsted partnerstudio for nyhetsbyrået Xinhua

Ukas soleklare førsteplass til Schibsted partnerstudio.

Den siste uken har man kunne sett en smått absurd content-annonse på forsiden av VG. Her har man kunne lese at vinter-OL i Beijing har skapt vinterglede for overe 300 millioner mennesker.

Reklameartikkelen er finansiert av det statlige kinesiske nyhetsbåret Xinhua og er skrevet av Schibsted Partnerstudio.

I en verden hvor Toska er sjakkekspert og Taliban besøker Soria Moria hotell så er vel det vel bare å regne som et naturlig neste steg at kinesiske myndigheter kjøper content-artikler i norske aviser.

Det føles likevel smått absurd at det faktisk skjer.

Reklamekampanjen førte til debatt. Amnesty Norge spurte Schibsted Norge på Twitter om hvilke vurderinger som ble gjort i forkant av avtalen, de fikk ikke svar. Imidlertid kunne stabssjef i VG Øyvind Næss fortelle til Medier24 at det var gjort grundige diskusjoner, helhetlige vurdering osv. i forkant.

Til syvende og sist så er jeg usikker på hvem som kommer best ut av dette.

På den ene siden kan man jo si at VG nå faktisk har fått mer midler til å drive gravejournalistikk på både det ene og andre regimet. På den andre siden kan det jo være at Xinhua gjennom dette har lyktes med å få fokuset vekk fra alt det negative med et regime som forfølger befolkningsgrupper, og over på at fire år gamle Duo Duo er skikkelig god på ski.

Jeg aner ikke, det eneste jeg vet at jeg skal på vinterferie til Beijing neste år.

Gratulerer med prisen!

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS