Discovery- og Eurosport-journalist Jonas Bergh-Johnsen har reklamert for klesmerket Mediumtall.
Foto: Stian Lysberg Solum (NTB)/skjermdump fra MediumTall
Her reklamerer Discoverys OL-profil for klesmerke: – Uheldig
OL-programleder og journalist Jonas Bergh-Johnsen stilte opp i reklame for et klesmerke. Nå fjernes annonsen.
Discovery-journalist Jonas Bergh-Johnsen opptrer for tiden som programleder for Discoverys studiosendinger fra OL i Beijing.
Samtidig dukker profilen opp som modell for klesmerket Mediumtall, i annonser på blant annet Facebook.
Professor i journalistikk ved Høgskulen i Volda, Svein Brurås, mener Bergh-Johnsens opptreden i reklameoppdraget er problematisk.
– Jeg synes det er uheldig hvis det skjer nå under OL og han er en relativt profilert OL-reporter. Det å utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler kan rammes av Vær Varsom-plakaten (VVP), sier Brurås når Medier24 tar kontakt.
– Låner ut ditt gode navn og rykte
Professoren er klar på at journalister i utgangspunktet ikke skal opptre i reklamer, samtidig som de arbeider som uavhengige journalister.
– Da låner du ut ditt gode navn og rykte på en måte som profesjonelle journalister ikke burde gjøre, sier Brurås.
I VVP punkt 2.4 står det at «redaksjonelle medarbeidere må ikke utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler, herunder motta penger, varer eller tjenester, som kan oppfattes å være kompensasjon fra utenforstående for redaksjonelle ytelser.»
Brurås påpeker at bildet er mer nyansert når det gjelder mindre kjente journalister.
– Det er lov å ha to jobber. For mindre profilerte journalister, så må det jo være lov å jobbe for eksempel 50 prosent som journalist, og 50 prosent som modell.
Brurås understreker også at han må ta forbehold da han ikke kjenner til kontraktsforholdet som Bergh-Johnsen har til Discovery og Eurosport.
Han kjenner heller ikke de bakenforliggende avtalene mellom Bergh-Johnsen, Discovery og Mediumtall.
– Bør journalister være mer bevisst sin rolle når man blir et kjent fjes på TV?
– Ja, blir man en profilert reporter så skjerpes kravene til å ikke utnytte ditt navn i andre sammenhenger. Det handler om posisjonen din som journalist, svarer Brurås.
– Er det noen forskjell på hvilke bransjer man reklamerer for?
– Jeg er fristet til å si nei. Det er ikke noe forskjell på det. Har du et kjent fjes fra media så kan det brukes til å selge hva som helst.
– Burde han ikke vært med i denne reklamen?
– Jeg synes det er uheldig at han som er et kjent fjes dukker opp på reklame samtidig som OL.
Fjerner annonsen
Medier24 har vært i kontakt med Discovery og forelagt kritikken.
Kommunikasjonsdirektør Hanne Mcbride skriver at de tirsdag ble kjent med at Bergh-Johnsen bidro som modell for en liten, norsk start-up-bedrift i forkant av OL.
– Han har ikke vært informert om at bilder av ham skal frontes i annonsekampanjer. Samarbeidet er uheldig, og annonsene er blitt stoppet, og bildene fjernes nå fra nettsiden, skriver McBride til Medier24.
Videre opplyser hun at de fleste av Discoverys profiler ikke er fast ansatt, men hyres inn på prosjektbasis.
Berg-Johnsen er fast ansatt i Discovery.
– Vi opererer ikke med én kontrakt som er lik for alle, men gjør tilpasninger basert på omfang og rolle. Noen er eksklusivt på skjerm hos oss, mens andre kun gjør enkeltoppdrag. Fast ansatte skal som hovedregel kun ha inntektsgivende arbeid for Discovery.
– Når det kommer til et arrangement som OL, har vi behov for å tilknytte oss svært mange redaksjonelle medarbeidere som ikke jobber for oss til daglig. Vi bestreber oss på å ikke havne i rolle-konflikter, og å sikre transparens. Alle som jobber redaksjonelt hos oss under OL, skal kun jobbe redaksjonelt i OL-perioden.
Berg-Johnsen ønsker ikke å kommentere saken, og henviser til Discovery.
Medier24 har også vært i kontakt med Mediumtall.
Nestleder hos Mediumtall AS, Martin Steffensen, skriver i en SMS at de ikke var klar over reglene rundt annonsering samtidig med TV.
– Vi ønsket å bruke våre høye kunder som modeller, og Jonas er en av fem kunder vi kjører kampanje på nå, skriver Steffensen.
– Da Jonas gjorde oss oppmerksomme på reglene, fjernet vi annonsen umiddelbart. Dette var ikke noe problem for oss, fortsetter han.