Journalist, kommentator og grunnlegger av nettstedet idrettspolitikk.no, Andreas Selliaas, er sterkt kritisk til en artikkel som Schibsted Partnerstudio har laget og publisert hos VG.
Artikkelen er innholdsmarkedsføring, og handler om vinter-OL og Kina. Innholdet er kjøpt av det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua, som er eid av den kinesiske stat.
Selliaas mener annonsørinnholdet er vanskelig å skille fra VGs redaksjonelle innhold.
– Målet er at man ikke skal se forskjell på annonsørinnholdet og redaksjonelle saker. Det er problematisk. Man lurer leseren, sier Selliaas til Medier24.
Selliaas er også kritisk til at Kina får bestille innholdsmarkedsføring hos VG i det hele tatt.
– Her er avsenderen av markedsføringen et diktatur. Hvorfor gjør VG det? Har de ingen sperrer, spør Selliaas retorisk.
– Det er et problem
– Men annonsørinnholdet er jo merket hos VG?
– Ja, jeg sier ikke at det ikke er merket, men det legges blant mange redaksjonelle saker, og jeg tror noen kan oppfatte det som vanlig redaksjonelt innhold. Det er et problem om det er tvil omkring disse tingene, sier svarer Selliaas.
– Mener du at den kinesiske stat ikke bør få lov til reklamere i norske medier, uavhengig av hvor tydelig det er merket som reklame?
– Vi lever i et fritt land, men spørsmålet er om det går en etisk grense et sted og om den kanskje går her, spør Selliaas.
Selliaas stiller også spørsmål ved hvem som har skaffet VG informasjonen de bruker i annonsen, og om saken er skrevet av VG eller av nyhetsbyrået Xinhua.
– Her blir Schibsted partnerstudio en forlenget arm til det kinesiske kommunistpartiet. Jeg mener at dette er litt annerledes enn å eksempelvis skrive en annonse for Kiwis bleieavtale, sier Selliaas.
Vil ikke være «smakspoliti»
VG er forelagt kritikken.
VGs stabssjef, Øyvind Næss, sier at måten avisen merker sitt annonsørinnhold på, er blitt til ut fra signaler som er kommet fra behandlinger i Pressens Faglige Utvalg.
Næss mener VG merker sitt annonsørinnhold på lik linje med de fleste andre norske medier.
– Merkingen følger det som har blitt en standard i mediene i dag. De fleste andre bruker også samme form for merking, sier Næss til Meier24.
Næss sier at reaksjonene og kritikken rundt de etiske sidene ved annonsen var ventede, og at saken ble diskutert i VGs redaksjon før publisering.
– Det enkleste hadde vært å si nei til annonsen, men vi har hatt diskusjoner om det, og bestemt oss for å være prinsipielle til saken, sier han.
Han understreker at VG-ledelsen ser mange problematiske sider ved det kinesiske regimet, som blant annet myndighetenes undertrykkelse av egen befolkning.
Likevel godkjente de annonsen.
– Norge deltar i OL i Kina, og har handelsforbindelser med landet. Det er da uprinsipielt av oss å opptre som smakspoliti for avsendere av lovlig reklame. Det blir da vanskelig å vite hvor man skal sette grensen, sier Næss.
– Vi sier nei til annonser
Næss sier at VG har vært opptatt av å sørge for at fakta er korrekt i denne saken.
– Du sier det blir vanskelig å sette grenser her. Betyr det at det ikke finnes grenser for hvem som kan annonsere hos dere?
– Jo, vi sier nei til annonser. Jeg vet ikke om vi har sagt nei til annonser der stater står som avsender, men både politisk innhold og kommersielt innhold som ikke er etisk og faktuelt forsvarlig, bes justeres. Om det ikke skjer, tar vi ikke annonsen.
Innholdssjef i Schibsted Partnerstudio, Svein Arne Haavik, svarer på Selliaas’ spørsmål om hvem som skrev annonsen som ble publisert.
– Vi fikk et råmanus fra byrået, som i dette tilfelle er kunden. Vi har bearbeidet og gjennomgått det så godt det er mulig. Vi har også faktasjekket det, og gjort alle de innholdsmessige kontrollene som vi alltid gjør på det vi leverer av innholdsmarkedsføring, sier Haavik til Medier24.