Anne Rimmen
Gorm Kallestad
Mer reklame-rot for Discovery under OL. Anne Rimmen reklamerte for alarmer
Discovery måtte stoppe nok en OL-profils reklameoppdrag under konkurransen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Samtidig som nordmenn så Anne Rimmen som programleder for Discoverys OL-sendingene, figurerte hun i annonser for alarmselskapet Verisure på Facebook.
Det skriver Klassekampen torsdag.
Discovery har strenge regler rundt kommersielle oppdrag for sine, og alle som er tilknyttet medieselskapet under OL skal kun ha Discovery som eneste inntektskilde.
– Kampanjen for alarmselskapet skulle ikke vært på nå, og disse annonsene er nå stoppet, sier Discoverys kommunikasjonsdirektør Hanne McBride til Klassekampen.
Avisen hadde ikke fått tak i Rimmen selv før avisen gikk i trykk onsdag.
Tirsdag skrev Medier24 om Discovery-programleder Jonas Bergh-Johnsen som reklamerte for klesmerket Mediumtall under OL.
Professor i journalistikk ved Høgskulen i Volda, Svein Brurås, var klar på at slike reklameoppdrag er uheldig.
Han mener journalister ikke skal utnytte sin posisjon som kjent fjes på tv for å oppnå private fordeler.
Også her fikk Discovery fjernet annonsen.
Bergh-Johnsen er fast ansatt i Discovery, mens Rimmen er ikke fast ansatt.
Discoverys kommunikasjonsdirektør McBride er klar på at begge de ansatte er uten skyld i disse sammenhengene.