VG lager annonsørinnhold på vegne av det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua.

MENINGER:

VG Partnerstudio opptrer som kommunistpartiets forlengede arm

«Det er nesten så man må gni seg i øynene når man leser annonsørinnholdet VG Partnerstudio har laget for det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua (se kommunistpartiet). Det er godt timet til OL i Beijing.», skriver Andreas Selliaas.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Spørsmål som melder seg, er om VG Partnerstudio ønsker å lure oss til å lese historier med tvilsomme fakta og om det i det hele tatt går en grense for hva de ønsker å tjene penger på.

Under tittelen «Beijing 2022 gir vinterglede til over 300 millioner mennesker» blir vi presentert for en tekst, tre videosnutter og flere bilder som tegner et glansbilde av vintersportslandet Kina, etter at landet på omdiskutert vis fikk vinter-OL i 2022.

Det kan hende at vinter-OL har skapt litt vintersportsentusiasme i Kina, men jeg tviler litt på at det har vært mye vintersportsaktivitet de siste tre årene, av naturlige årsaker. Jeg er også i tvil om at arven etter OL blir særlig god, særlig der OL foregår, nesten uten snø.

Vi har derfor ingen holdepunkter for at dataene som presenteres inneholder noe som helst av sannhet, rett og slett fordi alt av innhold er hentet fra nyhetskilder og forskningsinstitusjoner som mest sannsynlig er kontrollert av det kinesiske kommunistpartiet og IOC. Har virkelig en av fire kinesere (346 millioner) prøvd vintersport de siste sju årene?

Når det gjelder IOC har de operert som kommunistpartiet forlengede PR-byrå i forkant av lekene i Beijing. Måten de har håndtert forsvinningen av tennisstjernen Peng Shuai på er ett eksempel på det. Og måten de hele tiden avviser å diskutere menneskerettighetssituasjonen i Kina er et annet. Og nå følger VG Partnerstudio deres fotspor.

Dette er såkalt innholdsmarkedsføring eller Content Marketing som det heter på godt norsk.

I seg selv har denne markedsføringstypen problematiske sider og hver gang den tas opp som et problem kontres det enten med at dette er framtidens måte å tjene penger på for mediebedrifter som trenger penger og noe vi må forholde oss til (!) og/eller at dette er artikler eller innhold som er atskilt fra redaksjonelle artikler som er skrevet av ordinære journalister.

Det handler ikke om noe annet enn penger.

Innholdsmarkedsføring ødelegger for vanlig journalistikk og selv om innholdet er merket og blir laget av eksterne redaksjonelle miljøer er hele ideen å få det til å ligne mest mulig på en redaksjonell sak, slik at leseren ikke skal se forskjellen.

Det som blir ekstra ille i denne sammenheng er at innholdet kommer fra et diktatur som ønsker å få oppmerksomheten bort fra alt gnålet om menneskerettigheter, interneringsleirer, overgrep i Hongkong og fengsling av opposisjonelle, og over på noe som er fint og uskyldig.

Håpet fra avsenderen er selvfølgelig at leseren ikke skal oppdage at dette er propaganda, men en sak som for eksempel VG, Aftenposten, Adressa eller BT eller noen av de andre Schibsted-avisene går god for.

Det VG Partnerstudio presenterer er det som Språkrådet i fjor kåret til årets ord, nemlig sportsvasking. Sportsvaskingen foregår på mange forskjellige måter og ved siden av å kjøpe seg mesterskap og olympiske leker engasjerer Kina og andre totalitære stater, store og mektige PR-byråer, svindyre jurister og lettpåvirkelige influencere for å påvirke opinionen.

Jeg har de siste årene reist rundt og holdt foredrag og forelesninger om blant annet hvordan Qatar kjøper seg redaksjonell omtale i europeiske aviser for å presentere seg på best mulig måte før fotball-VM i Qatar, som starter i november i år.

Denne delen av sportsvaskingen dreier seg om å normalisere Qatar for den jevnlige leseren, men er også et forsøk på å påvirke andre nyhetsmedier i inn- og utland i håp om at de skal snappe opp bruddstykker fra disse artiklene uten å oppdage at dette er betalte saker.

Da går det fra innholdsmarkedsføring til redaksjonelle saker, akkurat slik intensjonen er. Det er dette landskapet VG Partnerstudio nå har begitt seg inn i.

En annen del av sportsvaskinga er at dem som er kritisk til denne måten å videreformidle innhold på (slik jeg gjør nå) blir truet. Det er her juristene kommer inn i bildet eller anonyme eller falske kontoer på sosiale medier som starter en kampanje mot dem som er kritisk for å få dem til å tie stille.

Fotballmagasinet Josimar ble utsatt for denne formen for knebling da de avslørte hvor skitten PR-kampanjen til Qatar er. Kinesiske myndigheter eller støttespillere til Kina er ikke noe bedre.

For bare noen uker siden ble det avdekket at Kina sponser influencere fra hele verden med millionbeløp for at de skal reise til Kina og blant annet til Xinjiang-provinsen (der 1 million uigurer sitter i interneringsleirer) for å legge ut gladhistorier om Kina på sosiale medier.

Det umulig å se forskjell på disse influencernes bidrag og det VG Partnerstudio leverer i denne saken, om det såkalte vintersportslandet Kina.

Jeg vet ikke hvordan Schibsted-journalister reagerer på at en slik sak dukker opp mellom saker de har skrevet, kanskje kritiske saker om Kina, men jeg ville i hvert fall blitt provosert.

I artikkelen til VG Partnerstudio blir vi presentert for en hyggelig skiinstruktør som jobber ved Fulong Ski Resort. Jeg smeltet litt og tenkte at jeg kanskje skulle ta meg en tur for å stå på ski og Googlet litt.

Jeg sjekket en tilfeldig periode, og en av de første alternativene som dukket opp var Zhangjiakou Chongli Furong Four Seasons Resort som jeg kunne bestille rom på via Airbnb, tilfeldigvis en av IOCs sponsorer. Tilfeldigvis drives også denne resorten av et firma som heter Axis Leisure, et selskap som tidligere IOC-medlem Gerhard Heiberg ble styreformann i i 2019.

Utrolig hva man finner ut når man googler litt. Jeg anbefaler VG Partnerstudio å gjøre det samme neste gang det kommer en tilsvarende henvendelse.

———————————————-

VG Partnerstudio svarer på kritikken her. De sier de forventet reaksjoner på annonsen, men har faktasjekket den før publisering

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS