Ansvarlig redaktør Erik Waatland i Medier24.Foto: Kent Olsen
KOMMENTAR:
Var det bare fiasko og pengesluk da NRK svidde av 40 millionerkroner på et gamingprosjekt?
«Mediene er i ferd med å miste en hel generasjon. Jeg ville vært langt mer bekymret om ikke allmennkringkasteren gjorde alt i sin makt for å prøve å være relevant», skriver Erik Waatland.
Resultatet virker tilsynelatende som en gedigen fiasko. Kritikerne har stått i kø for å peke på hvor galt dette prosjektet har gått, og at pengene burde vært brukt annerledes. Men jeg mener kritikken er for ensidig og kortsiktig.
La oss se på hva NRK faktisk prøvde å oppnå med LL35. Ifølge redaksjonssjef Eirik Sandberg Ingstad i NRK Underholdning, var målet med prosjektet å skape en plattform som kunne engasjere unge mennesker i en arena hvor de allerede er aktive, nemlig gaming.
Det var et forsøk på å forstå og engasjere seg i den unge, digitale kulturen som preger dagens ungdom. I en tid hvor tradisjonelle medier taper terreng til plattformer som Twitch og YouTube, er det ikke akkurat irrelevant at NRK våger å tenke nytt og teste ut nye konsepter.
Personlig har jeg nesten ikke brukt tradisjonelle medier for underholdning på kanskje 10-15 år. Det går i YouTube, Twitch og helt andre plattformer enn hva gullrekka kan by på. Jeg både gamer og ser på andre som gamer - som jeg har gjort så lenge jeg kan huske. Og jeg har samtidig tenkt mange ganger over hvor store muligheter det kan være for norske medier - bare de forstår denne målgruppa.
Men det gjør de ikke.
Okei, så traff ikke LL35 blink. Seertallene var som kjent lave, kostnadene var høye, og prosjektet ble avsluttet tidligere enn planlagt. Men å feile er en del av prosessen når man prøver å innovere.
NRK skal ha et tilbud for alle nordmenn. Alle. Det er ikke et alternativ å ikke forsøke alt for å prøve nye formater og plattformer - for å treffe unge. Det er langt verre for allmennkringkasteren å miste kontakten med en hel generasjon - enn å «svi av» 40 millioner kroner.
Kritikerne har rett i at pengebruken kan virke overdreven, men man må også se på hva NRK kan ha lært av denne satsingen. Selv om resultatene kanskje ikke var som håpet, har NRK forhåpentligvis fått verdifull innsikt i hvordan de kan nå ut til yngre målgrupper. Dette er en kunnskap som kan komme godt med i fremtidige prosjekter og satsinger. Det handler om å tilpasse seg en mediehverdag i stadig endring, og da må man noen ganger våge å ta store sjanser.
Gaming er ikke en nisjeaktivitet lenger. Det er en av de største underholdningsformene blant unge, og streaming av spill har blitt en enorm industri. Det er derfor helt naturlig at NRK ønsker å være en del av denne utviklingen. Tradisjonelle ungdomsprogrammer på NRK1 treffer ikke lenger dagens unge, og det har de ikke gjort på lenge.
Å prøve seg frem i nye formater og plattformer er derfor essensielt for å holde NRK relevant.
Der kommersielle mediehus kan satse på trygge og velkjente kjendisformater, må NRK tørre å gå sine egne veier. NRK skal være et speilbilde av samfunnet, og det inkluderer også de unge og deres interesser.
Selv om LL35 ble avsluttet, betyr det ikke at innsatsen var forgjeves. Det er en del av en større læringskurve som forhåpentligvis vil lede til bedre og mer treffende satsinger i fremtiden.
Jeg er glad for at vi har et NRK som tør å eksperimentere og utfordre seg selv. De endrede medievanene påvirker oss alle - og da er det fint å ha én aktør som slipper å tjene penger - og som kan gå foran.
Jeg håper ikke at LL35-prosjektet nå gjør at NRK setter på bremsen for å treffe unge.
Mediene er i ferd med å miste en hel generasjon. Jeg ville vært langt mer bekymret om ikke allmennkringkasteren gjorde alt i sin makt for å prøve å være relevant.
———————————————-
Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.