LL35, gaminghuset, NRK.

NRK brukte 40 millioner kroner på å lage et «gaminghus» og utvikle ny teknologi


Storsatsningen måtte gjennom søksmål. Og seerne uteble.

Slik går det med LL35-huset nå

Publisert

NRKs gamingssatsing LL35 gikk live for halvannet år siden. 

I forkant kjøpte NRK et eget hus på Ljan i Oslo, men endte med å saksøke tidligere eier og forsikringsselskapet etter de oppdaget vannlekkasjer. Den saken tapte de.

Når innholdet endelig var på plass skulle det strømmes 24/7 fra huset via 50 kamera på plattformen Twitch, med tre profiler som bodde i huset. Målet var å vise livet til gamere, både når de spiller, men også lager mat og lever et vanlig liv. 

Medier24 skrev i februar i år om prosjektet som NRK har brukt over 30 millioner på, og som på det tidspunktet hadde gjennomsnittlig 100–300 samtidige brukere.

LL35 har også et årlig budsjett på ti millioner kroner.

I sommer endret prosjektet kurs. Den daglige streamingen på Twitch og de tre profilene i huset ble erstattet av en hub av 13 profiler og innhold på Youtube. Nå bor ingen i huset lenger. 

Hva nå, NRK?

Gjennom reportasjer, debattinnlegg og podkast skal Medier24 sette søkelys på hva NRK har vært, hva det er nå, og hvilken retning NRK bør gå i fremtiden.

Har du innspill, eller vil du skrive en tekst selv?

Ta kontakt på kristine@medier24.no

Prosjektet har fått støtte av Fritt Ord.

Her kan du lese alle sakene. 

– Vi er på et stabilt sted nå, med nye god energi og innovasjonskraft. Den nye innholdsgjengen og profilene begynte å jobbe for fullt i august og det betyr at vi nå har snaue tre måneder på baken med ny retning, sier prosjektleder Daria Almo til Medier24.

Blitt et produksjonshus

De 13 profilene er blant annet tidligere beboere i huset, i tillegg til streamere, Tiktokere og Youtubere. I front står Oliver Bergset, Martin Belgen Isaksen og Mahdi Bilal Abusalah.

De siste to månedene har NRK publisert en ukentlig video, hvor de tre profilene prøver et spill IRL (in real life). Blant annet har de forsøkt å bygge en flåte (RAFT), og blitt plassert på et vilkårlig sted i Europa (GeoGuessr), og må finne ut hvor de er.

Videoene på Youtube er gjennomsnittlig blitt sett 27.700 ganger, og kanalen har 5.300 følgere.

Almo forteller at hun er stolt av gjengen som jobber med prosjektet.

– Nå har huset blitt et produksjonshus, og egentlig mye mer enn det var. Og vi er veldig glad for at vi får holde på der, og teste ut forskjellige ting.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kleshengeren i LL35 er tydelig gaming-inspirert

Konstant evaluering

I vår ble prosjektet evaluert for å finne ut om NRK kunne fortsette med det. 

Almo forteller at prosjektet er under konstant evaluering. 

– Gjengen bak gjør en utrolig jobb. Og så tar vi jevnlig avgjørelser på hvordan vi skal bruke huset. Vi har spilt inn noen videoer der, men vi tester mye forskjellig, og prøver å finne ut hva huset og LL35 skal være.

I tillegg har NRK tidligere uttalt at de bruker huset til å teste teknologi som kan anvendes på de nye NRK-kontorene i Oslo og i Trondheim, som nå er under bygging.

Den strategien har de nå gått litt bort fra. Almo forteller at grunnen er at de har lært såpass mye at de videre stegene for behovene de nye kontorene har skjer andre steder. 

– Da vi jobbet med direkte streams på Twitch var det mye for å teste ut NDI-teknologi. Det er grunnen til at LL35-huset er så fantastisk, for det er et helt produksjonsmiljø, og en kringkaster, sier Almo og fortsetter:

– Det har vært relevant testing for flyttingen. Nå brukes huset både til den teknologien, men også til å lage klassisk videoinnhold.

Nådde «feil» målgruppe

I februar forsvarte redaksjonssjef for NRK Underholdning, Eirik Sanberg Ingstad, de 40 millionene NRK har brukt på prosjektet. Begrunnelsen var at dette var et prosjekt med ny teknologi for å nå en målgruppe som i svært liten grad bruker NRK: Gamere.

Nå jobber de med å nå yngre.

– Det har alltid vært strategien å nå yngre målgrupper av gamere, men fanbasen har nok vært eldre. Når vi ser på Youtube–tallene nå, ser vi at vi treffer godt i målgruppen 18–24 år. Så vi ser at vi er på rett vei, sier Almo.

 Hun forteller at de går smalt ut med en konkret satsning, IRL–spilling, for å nå yngre, og at de når den gruppen mye bedre nå enn de gjorde på Twitch. 

– Vi nærmer oss 300 000 avspillinger på de ti vidoene som er publisert. Dette er bra tall for en helt nyoppstartet kanal på YouTube.

Powered by Labrador CMS