LL35 skulle være NRKs eget gaminghus. Med sending 24 timer i døgnet skulle de vise livet til gamere, og skape engasjement på strømmeplattformen Twitch.
Nær et år etter de gikk live er teknologien fremdeles ikke på plass.
30 millioner kroner er brukt på villaen, og de daglige sendingene har gjennomsnittlig rundt 200 samtidige seere.
Redaksjonssjef for underholdningsavdelingen, Eirik Sandberg Ingstad, forteller at NRK måler på antall brukstimer, og har et mål om å nå 150.000 brukstimer.
– Grunnen til at vi måler på denne måten, er at dette er et «community»–prosjekt. Dette blir noe annet enn rene seertall, sier han til Medier24.
Han opplyser at antall brukstimer på Twitch ligger på rundt 50.000, mens Twitchtracker viser at kanalen de siste to månedene har hatt henholdsvis 17.500 (januar) og 19.600 (desember) brukstimer.
– Til vanlig har vi et sted mellom 100-300 samtidige brukere. Da vi lanserte i det stille lå vi på rundt 30-40 brukere. Nå har grunnlinjen økt. På toppene har vi vært på 2000 samtidige brukere.
I tillegg til Twitch-kanalen strømmer LL35 også på NRK TV, i en egen kanal.
I en e-post datert 22. desember skriver Ingstad at «størstedelen av disse tallene er fra Twitch da både publisering og måling i NRKTV og på nrk.no har vært sporadisk og venter på bedre løsning som er klar i løpet av januar. Med den løsningen og mer fokus på bred publisering fremover forventer vi å øke seertallene kraftig, særlig i NRKTV».
Toppene kommer fra sluttspill i E-sport-ligaen
Tall fra Twitchtracker viser at LL35 har hatt tre sendinger med over 1.000 samtidige brukere, 29. mai og 11.-12. november.
Alle tre sendingene er knyttet til strømming av sluttspillet i Telialigaen, den øverste ligaen innen E-sport i Norge.
Twitchtracker viser også at de i snitt hadde 142 seere i januar og 86 seere i desember.
Det høyeste antallet samtidige seere har i de to månedene vært 362 seere, som var 12. januar, da nå utflyttet profil Nicklas hadde sin siste sending.
– Vekstprosenten har vært som forventet. Så kommer vi til å øke på sikt. Dette er kjernegruppen vår, som er med å utvikle sammen med oss, forklarer han.
– Er 100-300 godt nok?
– Det er brukstimer som er primærmålet. Det vil være naturlige svingninger. Det handler om å teste og feile og justere. Slik vil det være i overskuelig fremtid. Det er derfor vi har brukstimer.
– Så er det NRKs plattformer som er det viktigste, og det er dit vi skal dra folk.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– God investering
Villaen på Ljan ble kjøpt sommeren 2021 for 16,4 millioner kroner.
Tall Medier24 har fått tilgang til viser at NRK også har brukt 3,7 millioner på oppussing, og 7,4 millioner på teknologi. I tillegg har de brukt 3,3 millioner på oppføring av studio, og 1,2 millioner til utbedring av vannskader.
Medier24 har også fått opplyst at LL35 har et årlig budsjett på ti millioner kroner.
Bemanningen i prosjektet i dag og fremover er prosjektleder, to teknikere, fire i redaksjonen og tre profiler.
– Dere har brukt over 30 millioner på huset og teknikken, og dere bruker 10 millioner i året. Nå har dere 100–300 brukere. Hvordan forsvarer man det?
– Prosjektet er i kontinuerlig evaluering. Vi får den effekten vi ønsker. Men det som er viktig for NRK er å skape et tilbud for en målgruppe de ikke når godt nok, som er 18 år og over. Det er primærgruppen vår. Dette er en satsing for å gi et tilbud til den målgruppen, og anerkjenne den høye interessen for gaming i den målgruppen.
Ingstad forteller at de forventer å få igjen en del av pengene, både gjennom salg av villaen, og gjenbruk av utstyret.
– Utstyret kan brukes igjen på andre prosjekter, så det er en god investering for oss.
Han legger til at NRK Beta har vært en bidragsyter i prosjektet, og blant annet laget utstyr.
– I tillegg har en klasse fra Kuben VGS vært involvert og laget utstyr.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Tekniske problemer
NRK skal flytte til nye bygninger både i Stavanger, Trondheim og Oslo de neste fire årene.
I de fremtidige kontorlokalene skal ny teknologi på plass. Her kommer gaminghuset inn.
– Gaminghuset er en av de første litt større installasjonene vi har gjort basert på ren IP-teknologi. Vi har brukt cirka 6 kilometer med nettverkskabler slik at alt er koblet på det samme, forteller tidligere teknisk prosjektleder Geir Børdalen.
Alt har dog ikke gått helt knirkefritt, men Børdalen ser på det som god kompetanseheving.
– Vi har en del læring som skjer når vi bygger opp dette, og vi lærer mye i retning av når vi skal ta dette opp i enda større skala, sier han.
Børdalen forteller at de har hatt fokus på å gjøre teknologien rimelig, og har brukt både halvproffe løsninger og konsumentprodukter.
– Kostnadsbildet er ganske lavt når man ser hvor mye utstyr og hvor mange funksjoner og systemer vi har i dette bygget.
I gaminghuset er det også bygget opp et VR- og MR-rom og podkast-studio. Foreløpig er det i testfasen.
De 52 kameraene som er i huset skulle også ha en tracking-løsning, som gjorde at en brikke rundt halsen på de som bor i huset gjør at kameraet følger dem rundt.
– Det er ikke helt på plass. Vi har fått det til å fungere på noen av etasjene, men armert betong er ikke det enkleste i den biten. NRK Beta har slitt litt for å få det opp, og vi har ikke hatt lyst å bruke det på lufta før vi kan stole ordentlig på det, kommenterer Børdalen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Status Media:
Medier24 setter et kritisk søkelys på statusen i bransjen.
Hvor er vi? Hvor skal vi? Hva har vi vært gjennom? Gjennom en rekke artikler vil vi se på alt fra økonomi til strategi, bemanning, personal, forretning, konsum og andre viktige drivere.
Har du tips eller innspill på saker eller temaer du vil at vi skal ta opp?
Send tips til torill@medier24.no
Mer innhold på NRK
I starten av prosjektet hadde LL35 sending 24 timer i døgnet. På natten og dagtid var det såkalt pauseunderholdning, med video av utsikten, en 3D-printer og en slange som tidvis bor i huset.
I starten av oktober gikk de over til sendinger om lag åtte timer om dagen.
– Det er skiftet i prioriteringene. Fremdeles handler det om å vise frem gamer-livet, og ikke bare at de spiller, men at de lager mat, har besøk og andre ting, sier Ingstad.
Snart får prosjektet en ny funksjon i NRK TV, hvor de kan laste opp «Video on demand» (VOD)-innhold og ha livesendinger.
– Vi vil ha en mer fast synlighet i NRK TV, og da skal vi bygge publikum der. Så ønsker vi at antallet samtidige brukere skal øke, og at forbruket at VOD-innholdet skal bidra til mer brukte timer.
– Twitch vil gradvis bli mer og mer et verktøy for å få folk inn.
Ingstad er fornøyd med fremdriften så langt.
– Stor sett er vi på planen vi la. Men så tar det nye veier hele tiden, og det er det som er så fantastisk med dette prosjektet, det er i kontinuerlig forbedring, sier han og legger til:
– Så er det naturlig at nye ting oppstår underveis. Vi har fortsatt noen problemer teknisk som vi forsøker å løse. Det er kompleks infrastruktur som ligger i bunn. Samtidig er det en helt ny type innholdsproduksjon, så det er ekstremt mye læring.