NRK trakk nylig distriktskontorene vekk fra fra Facebook. Jan Frode Lindsø skriver om NRKs SoMe-tilstedeværelse.

MENINGER:

Å være eller ikke være i sosiale medier. Det er debatten

«De store og mektige sosiale mediene gjør god butikk på at «alle må være der». Og det finnes få eksperter og byråer som vil anbefale deg og din bedrift å ikke være der. Derfor setter NRK et viktig standpunkt ved å gå motstrøms», skriver Jan Frode Lindsø.

Publisert

I 2022 begynte NRK en strategisk nedtrapping av sin tilstedeværelse i sosiale medier. Denne avgjørelsen har satt i gang en debatt om hvorvidt NRK bryter med sitt eget mandat når de trekker seg tilbake til sine egne plattformer. NRKs argument er at de kun på sine egne plattformer kan ta det fulle ansvaret for hvordan innholdet presenteres, og kun der de kan sikre at forventningene innfris. 

Dette er en avgjørelse som har møtt flere reaksjoner. En av dem som har vært kritisk til avgjørelsen er sjef for sosiale medier i Dagens Næringsliv, Eirin Larsen. Hun skriver at NRK skal dekke demokratiske, sosiale og kulturelle behov i samfunnet, og mener at de bryter med mandatet sitt ved å ikke være mer til stede for barn og unge i sosiale medier.

Er det egentlig NRKs ansvar?

For det er ofte det argumentet jeg ser; NRK må være der barn og unge er. Men er det egentlig NRKs ansvar å sørge for at barn på TikTok skal få opp klipp fra Supernytt plassert i feeden, blant falske nyheter, krig, kroppspress, og ting barn i utgangspunktet ikke bør se? 

Målgruppen for Supernytt er barn i alderen 9–12 år. Altså under aldersgrensen TikTok selv har satt for sine brukere. Det kan virke som at NRK allerede jobber målrettet for å få de unge til å oppsøke deres egne plattformer.

Selv merker jeg at jeg aldri før har brukt NRKs plattformer så mye som nå. Etter at de flyttet et flertall av podkastene hjem til seg selv opplever jeg tjenesten de leverer som bedre, mer helhetlig og mer oversiktlig. Og jeg kan stole på at jeg får en gratis og reklamefri opplevelse uten å måtte betale med personopplysninger. 

Men vil kidsa finne veien til NRK? Jeg tror at mange vil gjøre det dersom de opplever innholdet som aktuelt og relevant.

«Alle må være der»

De store og mektige sosiale mediene gjør god butikk på at «alle må være der». Og det finnes få eksperter og byråer som vil anbefale deg og din bedrift å ikke være der. Derfor setter NRK et viktig standpunkt ved å gå motstrøms. 

For hvorfor skal NRK bidra til å gjøre de store, sosiale medier-konsernene enda større og mektigere enn de er?

Det kan hende jeg er nostalgisk, men jeg savner et mer fragmentert internett, der ikke all informasjon kommer i én strøm. For der vi før brukte flere ulike nettsteder for å navigere rundt på nettet, får vi nå mye av innholdet vårt i noen få utvalgte feeder. 

Også voksne bruker sosiale medier i større grad enn før til å lese nyheter. Et mer fragmentert internett vil være bra på flere måter. Å spre makten for hvem som styrer informasjonen vil være mer demokratisk. I tillegg vil det kunne sikre personvernet. 

Dessuten vil vi da kunne ta tilbake makten over algoritmene. Algoritmene som forteller oss hva vi skal dele, hvem vi skal gratulere med dagen, når vi skal plukke opp mobiltelefonen og hvem vi bør legge til som venner. 

Og ikke minst hvem vi bør være enige med. Å oppsøke redaktørstyrte uavhengige medier kan utfordre oss, fremfor å bidra til å skape ekkokamre.

Ta tilbake makten!

Sosiale medier kommer og går. Derfor er det viktig å ta tilbake makten! Bedrifter kan ta tilbake makten ved å bruke sine egne nettsider, opprette en blogg, og fokusere på nyhetsbrev. Skap produkter og tjenester som er så gode at kundene snakker om deg og oppsøker deg på eget initiativ! 

Noen vil fortelle deg at bedriften din ikke har råd til å ikke være i sosiale medier. I mange tilfeller vil det være noe sant i det. Men du har i hvert fall ikke råd til å satse alle kortene dine på sosiale medier der du er prisgitt algoritmene.

Selv om jeg argumenterer for at NRK har gjort et riktig valg, vil tiden vise om det var det. Derfor er det viktig at NRK fortsetter å være åpne om erfaringene sine fremover. Det vil være nyttig – både for å forstå effekten av de sosiale mediene, men også for å forstå barn og unges medievaner.

I Barn og medier-undersøkelsen 2022 svarte hele 93 prosent av 9-18-åringene at de får med seg nyheter fra foreldre, og 87 prosent fra skolen eller læreren. Det er med andre ord håp i gode forbilder. La oss håpe at NRK lykkes med sin strategi og at flere offentlige aktører velger å være like fremoverlente som det NRK er.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS