– Jeg skulle ønske at NRK brukte samlivsbruddet med tech-gigantene til å rendyrke sin rolle og identitet, skriver Elisa Stewart Nilberg
– Jeg skulle ønske at NRK brukte samlivsbruddet med tech-gigantene til å rendyrke sin rolle og identitet, skriver Elisa Stewart Nilberg

MENINGER:

NRK er for viktig til å bli hele Norges «Facebook Mom»

«Å adoptere stilen til de mest kommersielle kanalene vil over tid kun skade rikskringkasterens troverdighet. Hvem vil ha viktige nyhetsoppdateringer fra en Facebook mom?», skriver Elisa Stewart Nilberg.

Publisert

Redaktørstyrte medier er viktigere nå enn noen gang tidligere. Med AI, deep fakes, nyhetsørken, og voksende politisk uro på globalt nivå, trenger vi stødige, ansvarlige, og troverdige nyhetskilder som når bredt. 

For å nå bredt, må man per definisjon fange oppmerksomhet. Men å nå bredt er ikke det samme som å sikte mot minste felles multiplum, og å være populær er ikke synonymt med å være populistisk. 

NRK har systematisk avviklet mange av sine profiler og kanaler i sosiale medier. Deres eksodus begrunnes med et ønske om å styrke egen plattform, men også som standpunkt mot gigantene på nett. Hvis det gjøres riktig, kan NRKs prinsippdemonstrasjon tjene både samfunnet og statskanalen på sikt. 

Men det hjelper ikke å være så bastant i hvem du ikke vil være, hvis du ikke er like tydelig på hvem du faktisk er.

Skal du være troverdig, kan du ikke være cringe

Både NRK Sport, NRK Nyheter, og distriktskontorene har tatt farvel med Facebook, hvor det nå kun gjenstår én profil som bare heter NRK. På denne deles det litt av hvert: nyheter, features, tabloidstoff, og promo for egne programmer. 

NRK Nyheter lever fortsatt på Snapchat og Instagram (enn så lenge), med samme rare bukettblanding av sjangre. På sistnevnte finner du lettbeint lesestoff om Taylor Swift, direkte etterfulgt av en reportasje fra Gaza med advarsel om bilder av døde barn.

Det virker som NRK prøver å leve et slags dobbeltliv: på den ene siden skal de være selveste rikskringkasteren med et opplyst folk som øverste ansvar. 

På den andre siden, vil de være den kule mammaen som er på bølgelengde med ungdommen, som overlever en vibe check, og som vet hva det betyr å ha rizz. 

Men helt ærlig, finnes det noe mer cringe enn en kul mamma?

Se bort fra at jeg, en eldre millenial, tror jeg vet hva som er kult og hva som er cringe. Jeg tør likevel å påstå at det å være kjedelig er langt mindre flaut enn å være klein. Å adoptere språk, estetikk, og fortellerstil fra de mest kommersielle kanalene vil over tid kun skade rikskringkasterens troverdighet. Den fjerde statsmakt kan ikke være hele Norges Facebook mom.

Kritikken mot NRKs fratreden fra sosiale medier handler mye om deres ansvar for å være til stede der folket befinner seg. Og vi vet at folket er på sosiale medier, hvor de forventer at viktige nyheter skal magisk dukke opp i feeden når det skjer noe. I tillegg er mange bekymret for barn og unges forhold til medier og informasjon, spesielt deres tilgang på troverdige nyhetskilder.

Det er for meg tydelig at NRK fortsatt ønsker å være tilgjengelig, folkelig, og å ha fingeren på mediepulsen. De har prøvd å videreføre det som fungerte best for dem i sosiale medier, selv om de trimmer porteføljen. De produserer innhold de mener folk (da spesielt unge folk) er mest villige til å bruke tid på. 

Det gjør de blant annet ved å gjenskape stilen som gjorde det best på TikTok på egne plattformer. Problemet er at den personlige stilen egner seg bedre for influensere og underholdere, enn rikskringkasteren.

Rikets røst eller folkets favoritt?

Så hvordan skal NRK finne veien ut av sin pågående identitetskrise? Er det gjennom å kopiere innhold som appellerer bredt, eller å være tro mot prinsippene sine som landets fremste medieinstitusjon? 

Jeg personlig elsker å se TikTok-videoer hvor en komiker forklarer utfordringene i valutamarkedet og hva de betyr for inflasjonen gjennom handlingen til filmen Mean Girls

Men det er ikke det folket trenger fra NRK. Statskanalen kan la noen andre være Regina George og The Plastics, og heller nøye seg med å bare være Cady (før hun selv ble en Mean Girl). Eller kanskje de faktisk må være hun læreren som forklarer hvorfor baksnakking er ugreit?

Fra spøk til alvor: NRK sin rolle i samfunnet vårt er for viktig til å la seg styre av algoritmer, klikkrate, og trender som er over på et blunk. 

Hvordan kan vi stole på at rikskringkasteren faktisk utøver sitt formål om «å fremme den offentlige samtalen» hvis de er mer opptatt å være lett å like (no pun intended)? 

Vis meg hvem du er

Det er både riktig og viktig å ta opp kampen mot Meta, TikTok, Snapchat, og å frigjøre seg fra de mektige tredjepartsplattformene før det er for sent. Som ikke-kommersielle aktør, står NRK i en særegen posisjon hvor det lettere lar seg gjøre. 

Andre store mediehus med en overordnet plikt til å sikre aksjonærene mest mulig utbytte, har ikke samme mulighet til å være så bastant og prinsipielle.

Når det er sagt, er det ikke mulig å overleve i dagens medielandskap totalt løsrevet fra den sosiale sfæren. 

Skal NRK oppfylle sitt samfunnsoppdrag og sitt mål om å «være til stede på, og utvikle tjenester på, alle viktige medieplattformer […] for å nå bredest mulig ut», klarer de seg ikke uten en tilstedeværelse på sosiale medier. 

Desto viktigere blir det å ha en tydelig, konsekvent, og unik stemme som ikke forsvinner i mengden. Derfor skulle jeg ønske at NRK brukte samlivsbruddet med tech-gigantene til å rendyrke sin rolle og identitet, eller rett og slett finne tilbake til seg selv … Litt som enhver typisk Facebook Mom ville gjort.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS