(ARENDAL): Under Arendalsuka kjørte Schibsted mange arrangementer på tvers av mediehus og initiativer. Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, er fornøyd og mener arrangementene var viktige.
– Jeg tror også alle våre selskaper synes det fungerte veldig fint. Vi fikk vist frem hva vi representerer, og bidra til formålet med Arendalsuka, sier hun til Medier24.
– Et helt annet armslag
– Hvor viktig er Arendalsuka for selskaper som Schibsted?
– Jeg skal ikke overdrive betydningen av den, men det er en arena som jeg synes har etablert seg på en positiv måte, og blitt mer mangfoldig de siste årene. Det er en arena jeg synes vi hører hjemme på.
Konsernsjefen forteller at det fullt liv i Schibsted-leiren.
– Det skjer mye hos oss om dagen. Og jeg er ekstra glad for at det går så bra med nyhetsmediene. Det gir oss et helt annet armslag for å tenke nye konsepter, og tiltrekke oss nye folk. Det er et armslag vi ikke har hatt på en stund.
I tillegg til å jobbe mot lanseringen av konsernets podkast-satsing til høsten, sier Skogen Lund at det er mange gode initiativer i flere avdelinger.
– Nå er det fyr på alle sylindere i butikken, sier hun.
– Det er så gøy, og det er så velfortjent for mediedivisjonen at de endelig får den mentale statusen det er å være i vekst. Det gir masse energi i konsernet.
155 prosent aksje-økning
For halvannet år siden så det mye mørkere ut for konsernet. I mars raste verdien på Schibsted-aksjen ned 38,4 prosent til 180 kroner per aksje, og barberte 35 milliarder kroner av verdien på få måneder.
Inntektsfallet i Finn og verditap av Adevinta var mesteparten av årsaken til fallet. Adevinta-aksjen raste med 41,6 prosent.
Konsernet valgte også å sette utbytte og bonusordninger på pauser. Da året nærmet seg omme, så tallene igjen mye bedre ut, og bonusen ble likevel betalt ut.
Nå er aksjen oppe i en verdi på 459 kroner per aksje, som gir en økning på 155 prosent. I juli gjentok meglerhuset Arctic Securities kjøpsanbefaling i Schibsted-aksjer, og oppjusterte kursmålet på Schibsted A-aksjer til 530 kroner per aksje.
Det etter at kvartalsrapporten for andre kvartal viste en 86 prosent økning for nyhetsmediene.
– Vi fikk et koronasjokk uten like de første månedene. Men vi vokste oss over 2019-nivåer, sier Skogen Lund og legger til:
– Særlig nå som annonsemarkedet er tilbake. De fleste mediene føler det går bra nå. Og ikke bare i forhold til de kortsiktige økonomiske konjekturene, men jeg tror også at alle norske medier har vært med å løse den journalistiske utfordringen som lå i det. Det har vært med å styrke tilliten til mediene, og ikke minst de grunnleggende tallene på lesetid og antall innlogginger. Det er positive ting vi tar med oss videre.
– Trengte bransjen en liten sjokker?
– Nei, det tror jeg ikke. Og koronakrisen har vært veldig negativ for mange. Men alle kriser bringer alltid muligheter og åpner øynene for nye ting. Vi må ta med oss det gode vi har lært når vi går over til en ny hverdag, sier Skogen Lund.