Konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes
Konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes

PodMe blir Schibsteds podkast-løsning

Schibsted øker sin eierandel fra 48,5 til 91 prosent i det svenske premium-podkastselskapet PodMe.

Publisert Sist oppdatert

Merkevaren blir dermed en del av Schibsteds kjernevirksomhet, og sentral i Schibsteds nylig annonserte satsing på abonnementsbasert podkast.

I mars ble det kjent at Schibsteds nyhetsmedier satser for fullt på et eget podkastprodukt med eksklusivt innhold for abonnenter. Ambisjonen er å samle Norges beste podkastinnhold på ett sted. Dette er en felles satsing, som også inkluderer kvalitetsinnhold fra Schibsteds norske mediehus. Allerede er det kjent at Radioresepsjonen-trioen, Herman Flesvig og Mikkel Niva har inngått eksklusive podkast-avtaler med Schibsted.

– Det er veldig gøy endelig å kunne kommunisere flere detaljer rundt satsingen. PodMe er et relativt ungt selskap, som vi har fulgt nøye med på over tid, spesielt etter at vi investerte i selskapet for to år siden. Vi er imponert over reisen og veksten som selskapet har hatt, både når det gjelder teknologi, forretningsmodell og hvordan de tidlig identifiserte et marked for premium podkaster, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.

Felles satsing på tvers av Schibsteds norske mediehus

Schibsted skaffer seg nå 91 prosent eierskap i PodMe, mens gründer Johan Strömberg og Niklas Julin, som også har vært med fra begynnelsen, vil beholde 9 prosent av aksjene. De vil fortsatt være sentrale i den videre utviklingen av selskapet.

Mange har lurt på hvordan den nye podkastsatsingen vil påvirke mediehusenes lydinnhold, som VG og Aftenpostens podkaster, som i dag ligger åpent og tilgjengelig for alle som ønsker å lytte.

– På sikt har vi en ambisjon om at mange av våre podkaster skal være abonnementsbaserte. Det er dyrt og tidkrevende og lage kvalitetspodkaster, og da må vi også ta betalt for det vi lager. Fremover kommer vi derfor til å eksperimentere med ulike modeller, slik vi har gjort med brukerbetaling for våre aviser. Vi vil også en god stund fremover fortsatt ha episoder av populære aktualitetspodkaster som er annonsefinansierte, sier konserndirektøren.

Betydelig oppbemanning på podkast

Schibsted skal styrke dagens eksisterende organisasjon i PodMe i Norge, men akkurat hvordan denne vil se ut er noe av det som skal gås opp nå. Det som er bestemt er at hovedkvarteret i Norge blir i Akersgata, i Schibsted-huset.

– Når det gjelder produksjon så har vi allerede ressurser og solid kompetanse i Schibsteds mediehus. Fremover kommer vi dessuten både til å øke produksjonen av podkaster i mediehusene, samt at vi også styrker innholdsmiljøet under PodMe-merkevaren.

Powered by Labrador CMS