Mandag kom nyheten om at Schibsted har signert både den populære trioen bak «Radioresepsjonen», Steinar Sagen, Tore Sagen og Bjarte Tjøstheim, samt Herman Flesvig og Mikkel Niva, duoen bak Norges største podkast «Friminutt».
Stjernene vil gå inn på Schibsteds nye podkastplattform, som ble lansert i fjor høst.
I pressemeldingen blir det presisert at podkast-avtalene var med Schibsted, og ikke med de enkelte mediehusene.
Betyr dette da at Schibsted nå blir publisist og redaktør for disse podkastene?
– Må komme tilbake til
Konserndirektør Siv Juvik Tveitnes i Schibsted News Media er tilbakeholden med informasjon om hvem som nå skal få det redaksjonelle ansvaret for innholdet på Schibsteds nye podkast-plattform.
– Er det nå slik at Schibsted blir både publisist og redaktør?
– Nå har vi kommet så langt med dette som vi har kommet. Når det gjelder intern organisering av dette, og hvordan det skal ledes og styres, så må vi komme tilbake til det, svarer Tveitnes til Medier24.
Hun ønsker heller ikke å ta stilling til spørsmålet om en rolle som både konsern og publisist kan bli problematisk for Schibsted, før de har avklart hvordan dette blir.
Tveitnes er imidlertid klar på at det vil bli et nytt produkt, men understreker at det er mye som gjenstår.
– Så man kan forvente at det dukker opp en ny redaktør i Schibsted?
– Dette må vi komme tilbake til, svarer Tveitnes.
Ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro, er klar på at Schibsted-satsingen, som samler alt podkast-innhold under en paraply, vil tjene samtlige mediehus i konsernet.
– Vi ønsker dette velkommen. Det er en strategisk viktig satsing, og veldig bra at man får bygget en nasjonal plattform for podkast. Det gir store muligheter for VG, Aftenposten og de andre mediehusene til å utvikle sin podkast-portefølje og satse på lydjournalistikk, sier Steiro til Medier24.
Han avviser at mediehusene med dette gir fra seg kontrollen av innholdet til konsernet.
– Det gjør man ikke. Det er redaktørene som bestemmer hvor vi skal publisere podkastene. I dag publiserer vi på blant annet Spotify. Vi ønsker å eie våre egne plattformer, og det gjør vi gjennom disse satsingene. Dette er en mulighet til å finansiere journalistikken, sier Steiro.
Hvordan Schibsted News Media-samarbeidet blir er enda i en tidlig fase, og detaljene er altså ikke klare for hvordan det vil bli.
Steiro er likevel klar på det er VG som bestemmer hvilke podkaster som skal publiseres hos deres egen plattform.
– Det innholdet som VG publiserer vil jeg være redaktør for på akkurat samme måte som tidligere. Det er ikke noen prinsipiell forskjell om vi publiserer våre podkaster hos Apple eller Schibsted. Jeg er ansvarlig redaktør uavhengig av plattform.
– Håper og tror det er en gledens dag
Ansvarlig redaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, har samme syn som Steiro. Hun synes det er positivt at brukerne til Aftenposten fremover vil få tilgang til Schibsteds nye podkast-plattform.
Hun ser ikke noe problematisk i at redaktør-ansvaret på innholdet eventuelt blir sentralt i konsernet.
– Retningslinjene for den nye plattformen er ikke klart enda. Jeg er ansvarlig for alt vi publiserer på våre flater. Men om vi gir brukerne våre tilgang til denne nye plattformen, er ikke det mitt redaktøransvar. At ansvaret ikke ligger hos VG eller Aftenposten er helt uproblematisk.
– Kan det være noe som er problematisk her?
– Det er problematisk om det blir etisk helt ellevilt og man kjører av gårde med ting vi ikke kan stå for, verken i Schibsted eller noen andre steder. Men det har vi ingen tradisjon for, svarer Eilertsen og fortsetter:
– Vi kommer til å løse dette, og det vil være tydelig hvor man skal henvende seg hvis noe blir problematisk.
Også Eilertsen påpeker at samarbeidet er i en tidlig fase, og er klar på at det er ingen eksisterende redaktører som har ansvaret for de nye signeringene til Schibsted.
VGs klubbleder Jørgen Braastad sier han på sin side er forsiktig avventende til nyheten.
– Jeg håper og tror at dette er en gledens dag for podkast for mediehusene i Schibsted. Jeg ønsker en videre storsatsing på lyd velkommen. Jeg regner med at en satsing på en egen podkastplattform også vil medføre ytterligere satsing i mediehusenes redaksjoner, sier han til Medier24.
Aftenpostens klubbleder Kristjan Molstad og E24s klubbleder Pål Solheimsnes har ikke besvart Medier24s henvendelser.