Under Nordiske Mediedager møttes Anders Opdahl, konsernsjef for Amedia, Per Axel Koch, konsernsjef for Polaris Media og Siv Juvik Tveitnes, administrerende direktør for Schibsted News Media, for å diskutere «Kampen om storbyene».
Økonomisk avhengighet
Opdahl manet til samarbeid mellom de landets største mediekonsern, hvilket han mener de gjør en for dårlig jobb på i dag.
– Verken Amedia, Polaris eller Schibsted er spesielt gode på samarbeid i dag. Vi samarbeider for lite på de viktige industrielle tingene, sa han.
Han mener alle de tre konsernene er i stand til å levere gode resultater kort sikt, men at de i et lengre perspektiv må finne sammen på flere områder, og å effektivisere driften.
– Det er en tydelig økonomis avhengighet mellom de tre konsernene, sa Opdahl.
Per Axel Koch var enig i at samarbeidet kan bli sterkere mellom mediehusene.
– Jeg tror vi vil hverandre vel, og jeg tror det at vi har en god tone, og kan samarbeide er det som gjør at vi i Norge er ledende på digital transformasjon, sa Koch, og la til at det allerede også er gode samarbeider mediehusene imellom.
– Gjort oss bedre
Amedias ferskeste nyetableringer, Nidaros i Trondheim og Avisa Oslo i hovedstaden, ble også et tema underveis i debatten. Men Opdahl avviste at det ville komme en ny Amedia-avis i hver eneste by fremover.
– Mange plasser er det allerede en velfungerende mediekonkurranse, og da er det ikke nødvendigvis et behov å gå inn der. Men er det noe som kan styrke Amedia som helhet, så vurderer vi det, sa Opdal under debatten.
Han påpekte samtidig at de aldri kommenterer videre planer, og aktuelle byer.
Per Axel Koch fortalte at Adressa og Polaris Media ble overrasket da Amedia etablerte Nidaros, men mener konkurransen har vært sunn.
– Nidaros har gjort Adressa bedre. Det satte nok i gang en konkurranseånd i oss, og vi møtte konkurransen offensivt, sa Koch.
Ble ikke overrasket
Siv Juvik Tveitnes hadde heller ikke sett for seg at Amedia ville starte avis i Trondheim da de gjorde det.
– Jeg tror alle ble overrasket da Amedia kom inn som et friskt pust i Trondheim. At Oslo ble den neste byen, overrasket oss ikke så mye, sa Tveitnes.
Og forsikret samtidig om at Aftenposten ikke har tenkt å gi fra seg sin etablerte posisjon i Oslo.
– Aftenposten har alltid hatt base i Oslo, og skal alltid ha det, sa hun og fortalte samtidig at Aftenpostens økte satsing på Oslo, kom som et resultat av langsiktig planlegging.
Samtidig tror Tveitnes på ytterligere konkurranse fra Amedia i andre byer.
– Jeg blir ikke overrasket om Amedia går inn i Stavanger.
For ordens skyld. Sjefsredaktør i Medier24, Erik Waatland var moderator på debatten.