Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund.

Schibsted-sjefen fornøyd med den enorme veksten i nyhets­mediene: – Vært et lite eventyr

Etter mange tunge år, har konsernsjef Kristin Skogen Lund tro på vekst i mediene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted la frem tallene for andre kvartal 2021 fredag formiddag.

Den viser at veksten før første kvartal fortsetter. Selskapet hadde brutto driftsresultat (EBITDA) på 743 millioner kroner i 2. kvartal, opp fra 498 millioner i samme periode i fjor. Omsetningen økte med 18 prosent til 3,6 milliarder kroner.

Fra overlevelse til vekst

Til Medier24 sier konsernsjef Kristin Skogen Lund at 2021 så langt har vært bra.

– Det har vært et lite eventyr. Vi leverer kjempebra resultater. Det er også bra å se at det også kommer med høy medarbeidertilfredshet. Det er mange gode initiativer nå som jeg tror er motiverende for folk, sier hun.

Den sterke økningen i EBITDA er drevet av økte inntekter i på marked og media.

EBITDA for nyhetsmediene endte på 275 millioner kroner, opp fra 148 millioner i samme kvartal i fjor. Det er en økning på 86 prosent.

– Vi har nå sett et skifte fra flere år med fallende inntekter i News Media drevet av fall i print, til at nå også den divisjonen bidrar til årlig vekst. Dette da de digitale inntektene nå vokser mer enn printinntektene faller, sier hun og legger til:

– Dette bidrar også til en sterkere margin i News Media divisjonen, og at News Media også blir en viktig vekstfaktor i Schibsted som konsern i årene fremover.

– Vi har nådd målet om å være digitalt bærekraftig, og at lønnsomheten er solid. Det er som vi går fra overlevelsesmodus til vekstmodus, etter veldig mange lange år med omstillinger, sier hun.

Vil lansere podcast innen året er omme

Schibsted har også hentet flere andre NRK-profiler det siste året.

Allerede i mars ble det kjent at Radioresepsjonen-trioen, Herman Flesvig og Mikkel Niva har valgt å bli en del av Schibsteds podkast-satsing, og i starten av juli kom nyheten om at Harald Eia også blir med på satsingen.

Skogen Lund forteller at satsingen ser lovende ut.

– Det er i planleggingsfasen. Vi håper å kunne lansere tjenesten innen året er omme, sier hun.

Hun sier populært innhold med kjente profiler vil styrke abonnement–tilbudet.

– Jeg tror det kan bli et interessant tilskudd til det eksisterende abonnements–tilbudet vårt, og vil styrke bundelen.

God vekst fra 2019

Nesten hver tiende krone har forsvunnet fra Schibsteds abonnementaviser i 2020. Skogen Lund forteller at veksten nå er tilbake.

– Vi har hatt nedgang i mange år. For første gang har vi en vekst også i forhold til 2019, og det er veldig gledelig. Lønnsomheten er ekstremt forberedet fra 2019, sier hun.

Hun påpeker at det nå er uvanlig høye annonsetall i andre kvartal.

– Vi vet at annonseinntektene er kjent for å gå opp og ned. Noe av den voldsomme boosten vi ser nå vil nok ikke vedvare. Men vi tror på tross av det av vi er på et godt sted.

Da koronapandemien traff i mars i fjor opplevde mange medier enorm leser-vekst. Skogen Lund sier at de opplever en robust boost.

– Mars og april hadde ekstreme tall, som falt ganske raskt. Men tallene har holdt seg bra og vi ser at de underliggende målene på engasjement er bra.

Skogen Lund roser også de ansatte.

– Det er stas å kunne legge frem så sterke resultater. Jeg er stolt av en organisasjon som leverer dette når de jobber under så annerledes forhold. Og det er hyggelig å se at det er gjelder tvers over hele fjøla. Alle konsepter og titler gjør det bra.

Powered by Labrador CMS