Tidligere i sommer skrev Medier24 at Nettavisen leverte et knallsterkt årsresultatet i 2020, til tross for pandemi og annonsesvikt.
Nå ønsker Nettavisen å satse enda mer på video og nyheter.
– Vi har vi på mange måter bygget et nytt fundament og steppet opp økonomi- politikkredaksjonen. Nå er det nyhetsredaksjonen som vi skal bygge opp, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum til Medier24.
Vil bli en «hub» i Amedia-universet
Tidligere i sommer ble det også kjent at Nettavisen ansetter en nyhetsredaktør for første gang siden Rene Svendsen forlot Akersgata til fordel for Fredriksstad Blad.
I tillegg skal Nettavisen satse mer på lyd og video på fronten av nettsiden.
Stavrum er klar på at samspillet med eier Amedia er sentralt i den fortsatte veksten for Nettavisen.
– Vi har aldri fått penger fra noen. Tidligere var det flere konserner som eide oss samtidig og som ergo ikke kunne ta ut alle fordelene med å eie oss. Nå er det Amedia som eier oss, men det er vi som sender penger til dem, og ikke motsatt, sier Stavrum og fortsetter:
– Det synes jeg er en veldig fin situasjon å være i. Det er en helt latterlig forskjell å tjene en krone, enn å gå en krone i underskudd som en avis-leder. Samtidig har vi en eier med så mye penger og som sier: «Dere kan bygge stein på stein, samt beholde pengene om man vil ekspandere».
I januar i år lanserte Nettavisen debattplattformen Norsk Debatt. Her får Nettavisen tilgang på alt debattstoff som finnes i Amedias over 80 lokalaviser rundt om i landet.
Stavrum er klar på at det ligger mer potensial i samarbeidet mellom Nettavisen og de andre lokalavisene til Amedia.
– Vi har en fri flyt-avtale, som betyr at vi kan bruke alt. Men i praksis vil mange av sakene som er lukket i lokalavisene ikke så enkelt bli åpnet nasjonalt. Jeg tror vi kunne åpne mer nasjonalt, selv om det er lukket lokalt.
Som en kristiansunder som er oppvokst i Kristiansand og bodd i Bergen i 20 år, er Stavrum klar på en ting:
– Det aller mest spennende i Norge skjer ikke i Oslo. Det å få dette stofftilfanget er en lite brukt kjemperessurs for Nettavisen, og motsatt. Jeg ser på det som en kjempestor oppside for Nettavisen og Amedia at vi blir en slags «hub» for mye av stoffet som er i avisene.
– Det er absolutt et satsingsområde, legger han til.
Mener diskusjonen rundt klikk er gammelmodig
De siste ukene har debatten rundt målstyring i Amedia-avisene rast i mediebransjen.
Det hele startet med at tidligere redaktør i Nidaros, Vanja Holst, gikk ut i Medier24 og varslet om at hun ble overstyrt av Amedia i redaksjonelle valg.
Det hele endte med at Arne Reginiussen trakk seg fra vervet som styreleder.
Stavrum mener mye av debatten rundt nettaviser og klikk stammer fra avisverden.
– Jeg bruker aldri ordet klikk, det vi er ute etter er lesere som bruker tid på å artiklene våre. Det å lage titler for å få folk til å klikke inn på sakene dine har en annen dramaturgi en papiravisen hvor man blar seg igjennom, sier han.
– Diskusjonen rundt klikk er veldig gammelmodig og papirdrevet etter min mening, legger Stavrum til.
Flere har pekt på at man må lage journalistikk som er bærekraftig nok til at journalistikken overlever.
Stavrum er klar på at en god økonomi er realiteten for enhver avis-leder, men han understreker at det ikke kan være det eneste målet.
– Hvis den eneste hensikten med journalistikken din er å ha en stor bunnlinje, så kan du legge ned og begynne i pornobransjen. Da utøver du ikke noe samfunnsansvar.
– Men jeg er oppvokst i Dagens Næringsliv og Kapital, som har vært de mest kritiske organene til næringslivet. Så jeg vet at det går an å forene kjempegod journalistikk og en god bunnlinje, fortsetter han.