Redaktør Erik Stephansen og sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen. I bakgrunnen i front: Frontsjef Morten Karlsen.

Nettavisen lanserer ny debattplattform: – Vil utvilsomt bli størst i Norge

Nettavisen inngår samarbeid med resten av Amedia-avisene. Får tilgang til meningsinnhold i 80 aviser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hvis du klikker inn på Amedia-eide Nettavisen.no, vil du oppdage at det har kommet en ny seksjon under navnet, Norsk Debatt.

Dette er en ny debattplattform hvor Nettavisen åpner opp for et samarbeid med samtlige aviser i Amedia-konsernet om utveksling av menings- og kommentarstoff.

Redaktør i Nettavisen, Erik Stephansen, er storfornøyd med å endelig kunne lansere plattformen, som allerede har vært snikintrodusert med en beta-versjon.

– Starten er veldig lovende. Allerede første helgen så opplevde vi en ganske stor økning. Når det blir kjent, så vil folk oppleve det som en hauk for norsk debattstoff, sier Stephansen til Medier24.

Han har store ambisjoner på vegne av Nettavisen.

– Vi tror det vil bli uunnværlig for alle politikere og alle som vil holde oversikt i det politiske Norge og samfunnsdebatten. De blir nødt til å forholde seg til Norsk Debatt.

– Utvilsomt det største debattforumet

Amedia eier 80 lokalaviser rundt om i landet, fra Finnmarksposten i nord til Lyngdal Avis i sør.

Den nye debattplattformen vil gi Nettavisen tilgang på stort sett alt som rører seg rundt om i Norge.

– Det finnes masse godt meningsstoff og gode kommentatorer rundt om i landet. Vi har ofte lånt Skjalg Fjellheim fra Nordlys eller Snorre Valen fra Nidaros, men nå blir det satt i system, sier Stephansen som nå får tilgang til alle Amedia-avisene.

– Vi får tilgang til dem i nåtid, slik at vi kan se hva som blir lest og hva som går godt. Det samler vi i Norsk Debatt som utvilsomt vil bli det største debattforumet i Norge - i volum. Den er ingen andre som vil ha en slik «hub» for meningsstoff over hele landet.

– Men vil dere ikke «stjele» klikk fra andre Amedia-aviser?

– Vi opplever det helt omvendt, og det er en av grunnene til at konsernet heier på dette. Vi er med å hjelpe frem en distriktskommentator til å bli synlig i riksmediene. Samtidig opplever lokalavisene at det blir større interesse for kommentarene deres, svarer Stephansen legger til:

– Vår erfaring er at det positivt begge veier.

Kommentarfeltet gjør comeback

Før jul opprettet Nettavisen en egen politisk avdeling. Den nye debattplattformen er en del av avisens satsing på dette feltet.

For en tid tilbake stengte Nettavisen kommentarfeltet. Dette vil bli delvis åpnet igjen på Norsk Debatt.

– Det vil være litt rart å ha en debattseksjon hvor folk ikke får lov å debattere, sier Stephansen om grunnen til at de nå åpner opp for å kommentarer fra publikum.

Det vil bare gjelde for den nye seksjonen, men hver enkel har mulighet til å komme med to kommentarer per artikkel.

Slik håper Stephansen at Nettavisen unngår utfordringen når debatter blir kuppet av folk som skjeller hverandre ut i kommentarfeltet.

– Vi illuderer folkemøter. Der har man mulighet til å rekke opp hånden en gang for å si meningen din, og komme med en replikk til eventuell motbør. Men hvis du fortsetter etter det, så blir man fort sett på som en møteplager, sier han.

Powered by Labrador CMS