Nynorsk Pressekontor-redaktør og tidligere redaktør i Amedia-eide Sogn avis, Jan Inge Fardal, er kritisk til flere aspekter ved Amedias måte å lage avis på.
Blant annet er han skeptisk til konsernets bruk av innholdsanalyse.
– Amedia spør leserne sine om hva de vil ha. Kanskje er jeg en dinosaur, men jeg er mer opptatt av å gi leserne det de ikke visste at de visste de ville ha, sier Fardal til Medier24.
Fardal skal onsdag denne uken delta på en debatt i regi av Redaktørforeningen, der eiermakt og redaktørrollen skal diskuteres.
Debatten kommer i kjølvannet av at tidligere Nidaros-redaktør Vanja S. Holst kritiserte Amedias strategi, og også hevdet at Nidaros-styret blandet seg inn i redaksjonelle valg, slik Medier24 har skrevet om tidligere.
Nidaros-styreleder Arne Reginiussen har avvist anklagene.
Fardal peker på at mange av landets aviser eies av noen få, store konsern. Nå ønsker han en debatt om hvorvidt dette skader avisenes egenart, og deres mulighet til å beholde sitt særpreg.
– I mitt hode ser jeg ikke forskjell på Amedias aviser. De skriver om de samme tingene, og de ser like ut. Det er den digitale utviklingen, sier Fardal.
Samtidig understreker Fardal at det ikke lå noen konflikt eller uenighet med Amedia til grunn for at han selv forlot Sogn Avis til fordel for Nynorsk pressekontor i 2019.
Ønsker seg mer av papiravisene
Fardal er også kritisk til hvordan Amedias aviser behandler sine papirutgaver.
– Kanskje er jeg ute på jordet nå, men jeg synes det er litt ille at Amedia prioriterer ned papirleserne sine. Nå gis disse gammelt stoff, mens alt skal kjøres ut digitalt.
– Men det er vel ikke til å unngå at det som står i papiravisen ikke er helt ferskt?
– Papiravisen skal by på ett eller annet unikt for den som leser den, enten det er en lederartikkel eller en reportasje. Man kan lage saker som er eksklusive for papiravisen, svarer Fardal.
– I Amedia har man ikke mulighet til det. Der skal alt på nett først. Da skjønner jeg ikke hvorfor man lager papiraviser lengre, sier han og erkjenner samtidig at det er et økonomisk aspekt knyttet til dette, all den tid store deler av annonsemarkedet fremdeles sverger til papiravisen.
– Alle har ikke tilgang til nettaviser. Papiravisen vil vel by på nyheter for dem?
– Jeg vet ikke hvor mange det gjelder, men når man i Amedia lager disse tersklene, blir ikke dem som leser saker på papir registrert, så vidt jeg vet, sier Fardal.
Mener papiravisen er viktig
Stig Finslo er direktør for utgiverspørsmål i Amedia. Han forsvarer Amedia-avisenes strategi om å prioritere sin løpende nyhetsdekning på nett.
– Jeg tror det ligger et ønske om å få ut nyheter raskest mulig i enhver redaksjonell medarbeiders gener. Det er viktig i dagens digitale virkelighet, og det er det leserne forventer, sier Finslo til Medier24.
Finslo peker på at 78 prosent av alle Amedias lesere er digitale, mens kun 22 prosent utelukkende leser avisen på papir. Likevel er papiravisen viktig for Amedia, mener direktøren.
– At vi publiserer ting raskt ut på nett, er ikke ensbetydende med at vi nedprioriterer papiravisen. Selvsagt er papiravisen viktig for dem som kun får informasjonen sin derfra. Derfor jobber vi systematisk for å gjøre papiravisene så gode og relevante som mulig.
– Men hvis papiravisen er så viktig, hvorfor kan man ikke da sette av litt mer eksklusivt stoff til denne?
– Det er redaktøren som redigerer papiravisen, med den innsikt i hvordan ting leses i den enkelte avis, sier Finslo.
– Ikke noe vi skammer oss over
Samtidig mener Finslo at det ikke er noe galt i å gi leserne saker som de ønsker å lese. Snarere tvert imot.
– Det å gi folk lokalt, relevant innhold er ikke noe vi skammer oss over, sier Finslo og viser til at mange av Amedias aviser stadig vokser i antall abonnenter.
– Så er jeg enig med Fardal i at en viktig del av journalistikken er å bringe nyheter til torgs som folk vil lese, før de selv vet at de vil det. Det tror jeg enhver journalist er bevisst på, og vi jobber med dette.
Finslo sier at Amedia også jobber med flere designløsninger for sine nettaviser, slik at hver enkelt Ameida-avis kan dyrke sitt eget visuelle uttrykk.
Hva angår likhetene i sakenes innhold på tvers av konsernet, sier Finslo:
– Jeg tror det er mange typer saker som grunnleggende handler om det samme, som for eksempel saker som har noe med Covid-19 å gjøre, som er saker folk vil ha.
– For meg er det viktigste i disse sakene å få vite hva som skjer i Nordre Follo. Det får jeg vite i lokalavisen min, selv om jeg også får vite noe om andre ting, som for eksempel om vaksinene, sier Finslo til slutt.