Amedias konsernsjef, Anders Opdahl (t.v) møtte Torry Pedersen og Eva Stenbro til debatt i Pressens hus om eierstyring og redaktørrollen onsdag.

Amedia-sjefen tar selvkritikk etter Nidaros-bråket: – Eksempel på hvordan vi ikke skal gjøre det

– Uansett hvor gode intensjonene som ligger bak er, er det ikke slik det skal gjøres, sier Anders Opdahl.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Amedias konsernsjef, Anders Opdahl, tok onsdag selvkritikk for måten Nidaros-styreleder Arne Reginiussen blandet seg inn i daværende redaktør Vanja S. Holsts redaksjonelle prioriteringer, slik Medier24 har skrevet tidligere.

Det gjorde han under Redaktørforeningens debatt om eierstyring og redaktøransvaret. Opdahl mener Amedia kan ta lærdom av det som har skjedd.

Onsdag morgen ble det nemlig i Klassekampen lagt frem dokumentasjon på hvordan styreleder Arne Reginiussen har fortalt Holst om saker han ville se mer av i avisen, og at han kom med konkrete eksempler på slike saker.

Dette har også Reginiussen beklaget i intervju med Klassekampen.

– Vi må ta med oss denne saken, og bruke den som et konstruktivt eksempel på hvordan vi ikke skal gjøre det. Uansett hvor gode intensjonene som ligger bak er, er det ikke slik det skal gjøres, sa Opdahl.

Og fortsatte:

– Det er viktig å si dette til både dere og mine ansatte i Amedia. Det er viktig å passe på de institusjonelle prinsippene som ligger til grunn for vår virksomhet.

Han fortalte også at Amedia jobber med å tydeliggjøre rammene og vilkårene for sitt utgivergrunnlag.

Vanja S. Holst deltoik ikke selv i debatten, men ble intervjuet av debattleder Nina Kristensen før diskusjonen startet. Hun var da klar på hvorfor hun gikk ut med dokumentasjon på Reginiussens innblanding.

– Forhåpentligvis vil konsekvensene av dette bli at situasjonen blir bedre for andre redaktører som måtte stå i lignende situasjon i skrivende stund, og også for fremtidige redaktører.

– Jeg tror dette kan ha en oppdragende effekt, og at det å sette dette på agendaen kan føre til større bevisstgjøring, sa Holst.

– Gjør at man kan ta bedre beslutninger

Underveis i debatten ble Opdahl også spurt om Amedias innholdsanalyse og bruk av innholdsutviklere, av debattleder Nina Kristiansen.

Konsernsjefen understrekte at det er redaktøren i den enkelte avis som vurderer hvor mye han eller hun vil benytte seg av Amedias verktøy.

– Den som kjøper tjenesten er redaktøren, og redaktøren må vurdere i hvilken grad han eller hun vil bruke denne, eller ikke.

Samtidig pekte Opdahl på at redaktørene har fått nyttig kunnskap gjennom å benytte seg av Amedias tilbud.

– Det å sitte med innsikt minutt for minutt, gjør at man kan ta bedre og mer informerte beslutninger. Det betyr ikke nødvendigvis at man bare skal følge tallene.

– En avis skal ha mange dimensjoner som skal oppfølges. Da er det redaktørens privilegier å gjøre ulike prioriteringen. Det blir skapt inntrykk av at vi er motstander av dagsordensettende reportasjer, men vi lever av disse reportasjene.

– Det må være krystallklart

Tidligere sjefredaktør og styreleder i VG, Torry Pedersen var også invitert til Redaktørforeningens debatt.

Han var svært klar på at forholdet mellom utgivergrunnlaget og redaktør må defineres tydelig.

– Det må være krystallklart hvordan man kan operere innenfor utgivergrunnlaget som redaktør. Hvor snevert dette skal være, og hvor tydelig utgiver formidler dette til de som skal bli redaktører, blir en viktig debatt fremover, sa Pedersen.

Pedersen var også tydelig på hva han mente om Reginiussens innblanding i Holsts redaksjonelle valg.

– Jeg vil si at dette mildt sagt er oppsiktsvekkende. Det sier jo Anders også, at det ikke skulle funnet sted.

Forsvarer innholdsanalysen

Amedias konserntillitsvalgte, Eva Stenbro, uttalte seg også om Amedias bruk av innholdsanalyse.

Hun trakk verktøyene frem som noe positivt.

– Dette er viktig å ha med seg at dette er noe som kom fra grasrota i Amedia, og noe jeg tenker kan brukes som et verktøy for å sikre bredde i innholdet som lages, sa Stenbro.

Hun pekte også på at innholdsanalysene vurderes og videreutvikles kontinuerlig.

– Hvordan man skal måle blir vurdert hele tiden. Det er veldig viktig å sikre at vi har bredde, og at vi har stoff for alle lesere, sa Stenbro.

– Det er to måter å se på dette på, enten som en tvangstrøye eller en verktøykasse på.

Etterlyser flere lederartikler

Også tidligere Sogn Avis- og nåværende Nynorsk Pressekontor-redaktør Jan Inge Fardal var invitert til debatten.

Han er blant annet bekymret fordi han mener det skrives færre lederartikler i Amedia i dag enn tidligere.

Fardal sluttet som redaktør mens Sogn Avis var i ferd med å gå inn i Amedia, til fordel for jobben i Nynorsk pressekontor. Likevel mener han at han fikk tydelige signaler fra Amedia om ikke å prioritere lederartikler i tiden han var der.

– Hva gjør man om man er redaktør i en liten lokalavis med 3-4 redaksjonelle medarbeidere? Lager man artikler som skal nå terskel, eller skriver man lederartkler? Hvilke valg kan man ta da, spurte Fardal.

Konsernsjef Anders Opdahl sa seg uenig i Fardals kritikk, og fastholdt at Amedia-avisene forvalter sitt kommentarstoff på en god måte.

Det må likevel være opp til den enkelte redaktør å uttrykke sine meninger slik han eller hun vil, mente Opdahl.

– Å avskrive avisens mening som en viktig verdi for våre aviser, er med all respekt å melde bare tøv.

Powered by Labrador CMS