Bilde av Sonia Huanca Vold
Sonia Huanca Vold har ledet Matkanalen siden i fjor vår. Denne uken ble det kjent at hun må kvitte seg med flere ansatte grunnet vanskelig reklamemarked.

Overtok Matkanalen for et år siden - nå må hun si opp ansatte

– Det er en tung beskjed å måtte formidle, og en tung beskjed å motta for teamet, sier Sonia Huanca Vold.

Publisert Sist oppdatert

Mandag kunne Medier24 fortelle at Schibsted-eide Matkanalen må kutte og avvikler sin lineære TV-satsing

Bakgrunnen er et sviktende reklamemarked og nedgang i TV-reklame generelt, forteller styreleder Per Håkon Fasting til Medier24.

For daglig leder Sonia Huanca Vold gjør kuttene vondt, kun et drøyt år etter at hun fikk jobben

– Det er selvsagt veldig trist å måtte gi slipp på flere dyktige ansatte. Det er en tung beskjed å måtte formidle, og en tung beskjed å motta for teamet. Men vi har en god og åpen dialog med alle de ansatte i denne prosessen, forteller Huanca Vold til Medier24. 

Det er foreløpig uklart hvor mange av kanalens åtte ansatte som må gå. 

Fortsetter som daglig leder

Matkanalen ble startet opp av gründer Øivind Lindøe i Haugesund i 2015. 

Schibsted kjøpte 80 prosent av selskapet høsten 2019, og sommeren 2020 gikk konsernet inn som eneeier. Samtidig startet de opp søsterkanalen Godare i Sverige

Lindøe takket for seg våren 2022, og Huanca Vold ble ansatt som ny daglig leder

– Det har vært et lærerikt, utfordrende og spennende år med et bunnsolid team i Matkanalen. Derfor gjør det også vondt å måtte gjøre disse nødvendige justeringene, sier hun. 

Huanca Vold bekrefter at hun blir værende hos Matkanalen, og fortsetter som daglig leder. 

Suksess i Sverige

Mens norske Matkanalen må kutte lineært, så vil søsterkanalen i Sverige, Godare, fortsetter den lineære satsingen.

Kanalen har 650.000 seere per måned i gjennomsnitt, og omtales som en suksess. 

Huanca Vold har følgende svar på hvorfor den norske kanalen ikke har fått det til like bra. 

– Lineær TV-titting faller generelt hvert år, og med et sviktende reklamemarked blir lineærkanalen i Norge for marginal til at den kan driftes uten tap, sier hun. 

– Samtidig vet vi at interessen for mat er skyhøy også i Norge. Matkanalens Snapchat-kanal vokser hver eneste måned, og det er lenge siden den passerte lineærkanalen i antall unike seere per måned, fortsetter Huanca Vold.

– Dette er bakgrunnen for at vi nå gjør endringer. Vi skal fortsette å treffe de matinteresserte mest mulig effektivt der de er, sier hun.

Powered by Labrador CMS