Schibsted lanserer Matkanalen i Sverige, og skal samarbeide med Aftonbladet, skriver de i en melding.
Matkanalen ble for kort tid siden kjøpt opp av Schibsted og har ifølge meldingen 600.000 månedlige seere i Norge. 1. april kommer tilbudet også i Sverige.
– Vi har for altfor få programmer på TV i Skandinavia som tar mat-entusiastene på alvor; derimot har vi mange programmer med kjente mennesker som spiser mat. Men det er ikke det samme, sier Øivind Lindøe, gründer av Matkanalen, i meldingen.
Sender døgnet rundt
Matprogrammene skal vises døgnet rundt – noe som gleder konserndirektør for Schibsted Marketing Services Per Håkon Fasting.
– Matkanalen har truffet en nerve hos et publikum som er svært mangfoldig, men som har mat som fellesnevner. Nå gleder vi oss til å lansere Matkanalen i Sverige, ikke minst ta ut det digitale potensialet, og tilby vårt publikum enda mer engasjerende og relevant innhold. Vår opplevelse er at det svenske folk har en enorm og stigende interesse for mat, sier Fasting, som også er styreleder i Matkanalen.
Veganmat og bærekraft
Blant de nye programlederne for svenske Matkanalen er Victoria Bignet (31), forsker ved Stockholm Resilience Centre, ifølge meldingen. Hun har også jobbet med Gunhild Stordalen og er en av forfatterne bak den mye omtalte EAT-Lancet-rapporten.
– Vi ønsker å vise i praksis hvordan vi kan spise bærekraftig på en god, morsom og spennende måte, sier Victoria Bignet.
Det svenske publikummet vil også få sitt eget veganske matlagingsprogram – med Gustav Johansson, som står bak bloggen «Jävligt Gott» – ved komfyren.
– Det viktigste er tross alt at maten er «jävlig gott», ellers vil ikke folk ønske å spise det. Forhåpentligvis vil enda flere oppdage hvor lett det kan være å lage god veggismat, sier Gustav Johanson i meldingen.
En annen bidragsyter er matskribent Pierre Orsander.