TV Haugaland blir frittstående igjen, etter Schibsted trakk seg ut. Avbildet (f.v.) Daglig leder Heine Ferking Birkeland, ansvarlig redaktør Karen Hesseberg, produksjonsleder Camilla Schøyen og redaksjonsleder/tillitsvalgt Jarl Vidar Meling.

Schibsted trekker seg ut av TV Haugaland

Bare halvannet år etter at konsernet kjøpte seg opp i TV Haugaland, selger de seg ut.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted har solgt seg ut av TV Haugaland, bekrefter Øyulf Hjertenes, direktør for Schibsted Kyst, til Medier24.

– Vi har vært i dialog i en periode, og sett på veien videre. Og det endte med at Schibsted valgte å trekke seg ut, sier Hjertnes.

I februar i fjor gikk konsernet inn på eiersiden i den lokale tv–aktøren og tok kontroll på 40 prosent av aksjene. Tidligere VG-redaktør Torry Pedersen gikk også inn i styret.

– Må prioritere hardere

Hjertnes forteller at bakgrunnen er det økonomiske markedet.

– Det har vært endringer i annonsemarkedet lokalt, og de ble større og kom raskere enn vi hadde sett for oss. I tillegg har vi heller ikke klart å skape de synergiene vi håpet på, sier han og legger til:

– Det er et økonomisk klima som er tøffere nå enn for to år siden. Det betyr også at vi må prioritere hardere.

Hjertnes sier at dette gjør at majoritetseieren nå står friere til å stake ut kursen videre.

– Det er krevende å drive lokal-tv og det har blitt enda tydeligere underveis. Vi skulle gjerne sett at pilene pekte en annen vei.

Han legger til at det har vært givende og interessant å jobbe med TV Haugaland.

– Vi har hatt god dialog. Og de har mange flinke folk med seg på laget, og jeg håper virkelig at de lykkes, selv om det er krevende om dagen.

– Passet ikke helt inn

Daglig leder i TV Haugaland, Heine Ferking Birkeland sier til Medier24 at det ikke var førstevalget av alternativer at Schibsted solgte seg ut.

– Men markedet forandret seg veldig fort. Og de synergiene vi håpet å få da vi inngikk samarbeidet, ble for komplisert.

Birkeland legger til at TV Haugaland ble for små i Schibsteds modell.

– Og vårt kjerneprodukt passet ikke helt inn.

Han er veldig takknemlig for at Schibsted hadde tro på selskapet.

– De satset mye penger på oss, og koblet oss på mange flinke folk. De hadde en kompetanse som var veldig viktig for oss for å komme i gang med satsingen på egen nettavis.

Birkeland sier at det til syvende og sist koker ned til at mediehuset må utvikle en bærekraftig modell lokalt.

– Det er fortsatt både utfordringen og målet. Men slik som markedet har utviklet seg, ble det vanskelig å få til nye satsninger med å bygge nettavisen, hvis vi samtidig skal beholde kjerneproduktet, som er TV.

Men mediehuset har ikke tenkt å gi seg.

– Det er mye som skjer på kort tid nå, og det er mye usikkerhet og kortere likviditet. Vi er på mange vis tilbake til 2018. Men jeg har fortsatt troen, sier Birkeland.

Powered by Labrador CMS