Schibsted har solgt seg ut av TV Haugaland, bekrefter Øyulf Hjertenes, direktør for
Schibsted Kyst, til Medier24.
– Vi har vært i dialog i en periode, og sett på
veien videre. Og det endte med at Schibsted valgte å trekke seg ut, sier
Hjertnes.
I februar i fjor gikk konsernet inn
på eiersiden i den lokale tv–aktøren og tok kontroll på 40 prosent av aksjene. Tidligere VG-redaktør Torry Pedersen gikk også inn i styret.
– Må prioritere hardere
Hjertnes forteller at bakgrunnen er det økonomiske
markedet.
– Det har vært endringer i annonsemarkedet
lokalt, og de ble større og kom raskere enn vi hadde sett for oss. I tillegg har
vi heller ikke klart å skape de synergiene vi håpet på, sier han og legger til:
– Det er et økonomisk klima som er tøffere nå
enn for to år siden. Det betyr også at vi må prioritere hardere.
Hjertnes sier at dette gjør at majoritetseieren
nå står friere til å stake ut kursen videre.
– Det er krevende å drive lokal-tv og det har
blitt enda tydeligere underveis. Vi skulle gjerne sett at pilene pekte en annen
vei.
Han legger til at det har vært givende og
interessant å jobbe med TV Haugaland.
– Vi har hatt god dialog. Og de har mange flinke
folk med seg på laget, og jeg håper virkelig at de lykkes, selv om det er krevende
om dagen.
– Passet ikke helt inn
Daglig
leder i TV Haugaland, Heine Ferking Birkeland sier til Medier24 at det ikke var førstevalget
av alternativer at Schibsted solgte seg ut.
–
Men markedet forandret seg veldig fort. Og de synergiene vi håpet å få da vi inngikk
samarbeidet, ble for komplisert.
Birkeland
legger til at TV Haugaland ble for små i Schibsteds modell.
–
Og vårt kjerneprodukt passet ikke helt inn.
Han
er veldig takknemlig for at Schibsted hadde tro på selskapet.
– De satset mye penger på oss, og koblet oss på mange flinke folk. De hadde en kompetanse som var veldig viktig for oss for å komme i gang med satsingen på egen nettavis.
Birkeland
sier at det til syvende og sist koker ned til at mediehuset må utvikle en
bærekraftig modell lokalt.
–
Det er fortsatt både utfordringen og målet. Men slik som markedet har utviklet
seg, ble det vanskelig å få til nye satsninger med å bygge nettavisen, hvis vi samtidig
skal beholde kjerneproduktet, som er TV.
Men
mediehuset har ikke tenkt å gi seg.
–
Det er mye som skjer på kort tid nå, og det er mye usikkerhet og kortere likviditet.
Vi er på mange vis tilbake til 2018. Men jeg har fortsatt troen, sier Birkeland.