Håvard Kvalheim, adm.dir i Fædrelandsvennen og Polaris Media Sør
Håvard Kvalheim, adm.dir. i Fædrelandsvennen og Polaris Media Sør

Eier halvparten av alle avisene i Agder: – Tanken var jo å bygge en sterk medieregion i sør

Håvard Kvalheim vil hjelpe avisene med digitaliseringen. Hans viktigste jobb er også hans største bekymring.

Publisert

Kortversjon:

  • Polaris Media Sør eier nå halvparten av alle avisene i Agder fylke etter kjøpet av Setesdølen. Konsernet ønsker å hjelpe avisen med digitaliseringen, da kun 25 prosent av abonnentene deres er digitale.
  • Administrerende direktør Håvard Kvalheim tror på samarbeid og synergier for å styrke mediemangfoldet i regionen. Polaris Media Sør har nå ni mediehus i Agder og Telemark, og ser positivt på fremtiden.
  • Kvalheim erkjenner at bransjen står overfor usikre tider med tanke på kunstig intelligens, distribusjonskostnader og endringer i konsumentenes medievaner. Han mener at Polaris Media Sør er godt rustet til å møte disse utfordringene.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Polaris Media-konsernet er over hele landet. I Agder eier de nå halvparten av avisene, som ledes av administrerende direktør i Polaris Media Sør, Håvard Kvalheim.

– Tanken var jo å bygge en sterk medieregion i sør. Og det føler jeg at vi har fått til. 

Det startet som en sammenslåing av gamle Agderposten og flere mediehus som tidligere var eid av Schibsted.

I dag er de ni mediehus i Agder og Telemark – fire regionale og fem lokalaviser.

– Hva gjør det med mediemangfoldet når halvparten av alle avisene i Agder eies av det samme konsernet?

– Min påstand er jo at det styrker mediemangfoldet fordi alle sammen er bedre rustet til å lykkes digitalt. Vi legger ingen føringer for innholdet. Det er sterke redaktører som styrer sin innholdsproduksjon selv.

En undersøkelse de selv gjorde i vinter, viste at redaktører i Polaris i liten grad opplevde innblanding fra eierne.

Polaris Media Sør består av flere veldig gamle aviser. Både Agderposten og Fædrelandsvennen er godt over hundre år gamle.

– Vi har et evighetsperspektiv på eierskapet. 

– Fordel å være stor

En oversikt Medier24 har laget viser at deres aviser har størst opplag i Agder, allerede før de kjøpte avisen Setesdølen. 

Målet med å eie flere er å samarbeide tett, både på teknologi og kompetanse. De har for eksempel egne fagdager for redaksjonene.

– Og i annonsemarkedet er det jo en fordel å være stor. Vi har kunder som har et kommunikasjonsbehov i hele vår region, og nå kan vi betjene dem med ett kontaktpunkt.

Han tror konsernets viktigste jobb er å legge til rette for at avisene kan lykkes digitalt. Det er også her hans største bekymringer ligger.

– Endringstakta har jo økt enormt, og vi vet jo ikke hvordan KI kommer til å påvirke oss.

Spesielt hvordan det vil påvirke abonnentenes brukervaner, er han spent på.

– Hvis vi om fem år lever i en verden med personlige assistenter, da har vi en utfordring med trafikken vår og abonnementsmodellen vår. Å tenke at enkelte mediehus skal stå alene i den raske endringen der... da tror jeg de er dårligere stilt enn når de er en del av et fellesskap som har mange ressurser som jobber med å løse de utfordringene.

Ikke fritt fram på deling

Avisene på Sørlandet har en stoffutvekslingsavtale.

– Men den er innrettet slik at det ikke er en fri flyt-avtale. Det er en avtale som krever dialog mellom mediehusene og aksept på forhånd, forklarer Kvalheim.

Han sier det er redaktørene selv som har ønsket å ha det slik. Det er til syvende og sist opp til dem hva de vil ha på trykk i egen avis.

Samtidig er flere av avisene i konkurranse med hverandre.

– Det betyr også at det er mindre stoffutveksling mellom Agderposten og Grimstad Adressetidende, og mindre mellom Fædrelandsvennen og Lindesnes. De som ligger geografisk tett og som er i konkurranse løpende hver dag – de skal pushe hverandre.

Han sier han tror de blir bedre av konkurranse.

Mens der konkurransen ikke er like sterk, og det ikke er overlapp mellom leserne, er det i større grad tilbøyelighet til å bruke stoff fra andre, forklarer han.

– Da er det et pluss for leserne, og ikke noe som vanner ut en profil. 

Årets mediehus

– Vi opplever at vi har lyktes godt i abonnementsmarkedet og, sier Kvalheim. 

Opplaget til Polaris Media Sør

  • Fædrelandsvennen – 41752
  • Agderposten – 20198
  • Lindesnes – 6652
  • Lister – 6496
  • Grimstad Adressetidende- 6270
  • Lillesands-Posten – 4310
  • Setesdølen – 3766
  • Vennesla Tidende- 3400

I Telemark:

  • Varden – 15122

Tallene er totalopplaget, fra andre halvår 2024. Kilde: MBL.

Kvalheim sier de for få år siden til sammen hadde rett over 90.000 abonnenter. De nyeste tallene fra MBL viser at Polaris Media Sør-avisene til sammen har et opplag på 107.966, og Kvalheim sier de har stabilisert seg på over 100.000 de siste årene.

Han kaller 2023 og 2024 for en reise.

– Hvor vi hadde en fenomenal vekst i mange mediehus, drevet av mye satsinger.

Blant annet satsinger på å nå ungt og innen næringsliv.

– Det er jo kanskje litt ekstraordinært at vi ender opp med årets mediehus og årets lokalavis fra samme region, i samme år. Det synes vi var gøy.

Kjøpte Setesdølen

Polaris Media Sør eier halvparten av avisene i Agder fylke. Siste tilskudd er Setesdølen, som de kjøpte på tampen av sommeren i fjor.

– Det handler jo om at vi er opptatt av å være størst og vi er opptatt av å skape synergier ved samarbeid.

I dag er det Frolendingen, Arendals Tidende, Birkenes og Geita.no som er de eneste avisene utenfor konsern i Agder. Amedia eier de resterende lokalavisene i fylket.

Setesdølen var det største mediehuset i regionen som ikke var i konsern.

– Vi ønsket selvfølgelig at de skulle finne et hjem hos oss.

Flere usikkerhets­momenter

Kvalheim vil ikke spå hvor lenge Setesdølen skal ha papiravis. Han sier bransjen går inn i usikre tider, og ramser opp flere momenter:

  • Hvordan kunstig intelligens vil påvirke konsumentenes atferd fremover
  • Hvordan det går med andre aviser i konsernet
  • Hvordan det går med pakkevolum som påvirker distribusjonskostnadene
  • Hvordan det går med trykkeriene dersom noen endrer frekvens, eller om man må tenke annerledes rundt printprodukter

– Jeg tror ikke Setesdølen kan sitte alene og bestemme hvordan den utviklingen skal være.

Kjøpe mer i Agder?

Nå vil Kvalheim hjelpe dem med digitaliseringen. Kun rundt 25 prosent av abonnementsbasen til avisen er digitale, mot andeler på rundt 70–75 prosent for resten av Polaris-avisene i Agder.

– De trenger noen som pusher litt på digital utvikling, og noen som kommer med den teknologien som kreves for å lykkes med den reisen de skal på. Det er også en geografi i vår region som er litt krevende med tanke på distribusjon. 

Setesdølen dekker Setesdal, en dal som går nord for Kristiansand og helt opp til Bykle, øverst i Agder fylke. 

Kvalheim sier de har stor tro på at de skal lykkes fremover.

– Det ville vært dumt for oss å kjøpe et mediehus hvis vi ikke hadde trua på det.

I høst kjøpte Polaris Hallingdølen, for rundt 45 millioner kroner, og fikk sin første avis i Buskerud. I Agder eier de halvparten av alle avisene.

– Er det aktuelt å kjøpe noen flere i Agder?

– Hvis noen har lyst til å selge medier til oss, så er vi alltid lyttende til det. Det kan jo alltids dukke opp noe, men vi har ingen konkrete planer.

Journalist Profile Embed
Har du tips til meg i denne saken? Eller andre saker jeg bør skrive om?
Kristine Sterud
Kristine Sterud
Journalist, Medier24

Hei! Jeg heter Kristine, og jobber som nyhetsjournalist. Jeg har blant annet skrevet om hva som rører seg i NRK, ståa i Dagbladet og kuttrunder i Schibsted. Tar gjerne imot tips og innspill til saker!

Phone Icon Mobil / Signal: 95862820
Send meg en e-post: kristine@medier24.no
Powered by Labrador CMS