Schibsted-eide Matkanalen må kutte og avvikler sin lineærkanal fra og med 30. juni.
Det bekrefter styreleder i Matkanalen, Per Håkon Fasting, til Medier24.
– Bakgrunnen er et sviktende reklamemarked og nedgang i TV-reklame generelt som slår ekstra kraftig mot nisjekanaler som har beskjedne seertall og lav relativ dekning. I den konteksten blir driftskostnadene for høye og at vi derved går med tap, sier han til Medier24.
Det betyr at Matkanalen må bli færre. De ansatte ble informert i forrige uke.
– Vi er åtte ansatte i dag. Vi har måttet redusere det antallet, sier han, men ønsker ikke å si hvor mange, sier Fasting.
– Vi er i god dialog med de ansatte og ønsker å få til gode løsninger, kommenterer han.
Fortsetter på sosiale medier
Selv om Matkanalen legges ned på lineære flater fortsetter de driften på sosiale medier. Særlig Snapchat-kontoen, med over 240.000 abonnenter, skal fokuseres på.
– Vi vil fortsette å produsere matinnhold for Snapchat og sosiale medier, og konsepter for det kommersielle markedet. Vi har flere store norske annonsører som kunder i selskapet i dag, sier Fasting.
Søsterkanalen i Sverige, Godare, med 650.000 seere per måned i gjennomsnitt, fortsetter lineært.
Fasting kaller den svenske søsterkanalen for en seersuksess.
– Hvorfor får man det ikke til i Norge?
– Det er færre seere. Det er 150.00 til 180.000 seere i snitt i Norge. Det er veldig matinteresserte seere, men det blir litt for marginalt. Og titting på lineær-tv går ned over tid. Det er en kombinasjon av for få seere, utvikling over tid og et dårligere reklamemarked, svarer han.
Må forholde seg til realitetene
Fasting synes situasjonen om å redusere ansatte er beklagelig, men understreker at de ikke kan drive med tap.
– Vi må forholde oss til realitetene, og til de plattformene brukerne oppholder seg på. Lineær-tv som plattform har hatt betydelig nedgang, og vil fortsette i den trenden. Det vi gjør nå er et resultat av det. Vi ser at det vi gjør på andre plattformer fungerer bedre mot målgruppen av matinteresserte, sier han.
Den nye strategien med mer fokus på sosiale medier kaller han for spennende.
– Teamet vi har i Matkanalen, med Sonia Huanca Vold i spissen er meget bra. Selv om det blir redusert, så er det et veldig bra team. Det er god fremtidstro i selskapet.
Matkanalen ble startet opp av gründer Øivind Lindøe i Haugesund i 2015.
Schibsted kjøpte 80 prosent av selskapet høsten 2019, og sommeren 2020 gikk konsernet inn som eneeier. Samtidig startet de opp søsterkanalen Godare i Sverige.
Lindøe takket for seg våren 2022, og Sonia Huanca Vold ble ansatt som ny daglig leder.