Saken er oppdatert med at omsetningsfallet skyldes salg av aviser.
Fredag morgen presenterte Schibsted sitt resultat i fjerde kvartal 2020. Der ble det klart at nyhetsmediene øker både inntektene og resultatet.
Men hvis man ser hele året under ett, så har inntektene til Schibsteds nyhetsmedier falt med hele 82 millioner kroner - og verst går det utover abonnementsavisene som svekker omsetningen med hel ni prosent.
I 2019 omsatte de for 3.496 millioner - men i 2020 ble omsetningen på 3.178 millioner - en svikt på 318 millioner kroner.
Den svake utviklingen skyldes i all hovedsak en annonsesvikt på print - som Schibsted skylder på et annerledes år med korona.
Schibsted opplyser overfor Medier24 at reduksjonen også skyldes salget av Fædrelandsvennen med tilhørende lokalaviser.
«Korrigert for FVN og lokalavisene, og korrigert for valutaeffekter, er utviklingen til abonnementsavisene flat», skriver Schibsted i en e-post til Medier24.
Enorm svikt i annonsemarkedet
Annonseinntektene i Schibsted News Media endte med en omsetning på 2.257 millioner kroner i 2020 - som er en betydelig nedgang på hele tolv prosent. På plussiden økte de digitale annonseinntektene med hele 21 prosent.
I alt falt inntektene i Schibsteds nyhetsmedier med skarve én prosent til 7.383 millioner kroner. Likevel ender de med et resultat (EBITDA) på 731 millioner kroner - som er en forbedring på hele 16 prosent.
Hvis man kun ser på Schibsteds nyhetsmediers resultat for fjerde kvartal, så
Schibsteds nyhetsmedier har i denne perioden passert to milliarder kroner.
En positiv digital inntektsutvikling og god kostnadskontroll bidro til at omsetningen for Schibsteds nyhetsmedier vokste med 5 prosent i fjerde kvartal 2020, og endte på over 2 milliarder kroner. Det gir en fortjenestemargin på 14 prosent - eller 278 millioner kroner. Det er en forbedring på hele 87 prosent, opplyser selskapet.
– Både de siste kvartalstallene og hele 2020 ble bedre enn vi våget å håpe på, i et ekstraordinært år. Resultatet skyldes et sterkt engasjement og økt betalingsvilje for våre nyhetsprodukter, god kostnadskontroll og en fantastisk innsats fra våre medarbeidere, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.
Omsetningsveksten i fjerde kvartal ble drevet av en solid vekst i digitale abonnement, en underliggende vekst på 22 prosent sammenlignet med 2019.