Schibsted la frem tallene for andre kvartal 2021 fredag formiddag.
Den viser at veksten før første kvartal fortsetter. Selskapet hadde brutto driftsresultat (EBITDA) på 743 millioner kroner i 2. kvartal, opp fra 498 millioner i samme periode i fjor. Omsetningen økte med 18 prosent til 3,6 milliarder kroner.
I sin fremlegging påpeker konsernsjef Kristin Skogen Lund, at fjoråret var spesielt, men at omsetningen også er ni prosent større enn på samme tid i 2019.
– Sterk utvikling
– Etter et veldig sterkt første kvartal er vi glade for å se en enda sterkere utvikling gjennom andre kvartal, drevet av solid markedsgjenoppretting. Den sterke økningen i EBITDA ble drevet av Nordic Marketplaces og News Media, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund.
Nyhetsmediene øker inntektene fra 1 802 millioner kroner til 1 947 millioner kroner. Det er en forbedring på hele 168 millioner kroner.
EBITDA for nyhetsmediene endte på 275 millioner kroner, opp fra 148 millioner i samme kvartal i fjor. Det er en økning på 86 prosent.
– Omsetningsveksten i News Media er drevet av et vesentlig løft i digitale annonseinntekter, også sammenlignet med 2019, i tillegg til en fortsatt sterk vekst i inntekter fra digitale abonnement, sier Kristin Skogen Lund.
VG øker inntekene med 82 millioner kroner i andre kvartal, fra 421 millioner til 503 millioner. Det er en økning på 19 prosent.
Årsresultatet før skatt for hele konsernet ble 655 millioner, mot 316 sammenlignet med andre kvartal i fjor. Omsetningen økte fra seks til syv milliarder kroner.
Inntektene økte fra 3,07 milliarder kroner i 2020 til 3,62 milliarder kroner i andre kvartal i år.
Ny markedsmodell
Schibsted implemterte også fra 1. juli en organisasjonsmodell, som knytter markedsplasser med distribusjon, skjerper fokuset på venture-investeringer og finansielle tjenester, og legger til rette for en enda mer ambisiøs selskapsomfattende vekstagenda.
– Den nye organisasjonsmodellen bygger på Schibsteds velprøvde grunnlag, og handler om matching virksomheter som kan gjøre hverandre bedre, samtidig som alle virksomhetene våre får fokus og retning trenger å vokse, sier Skogen Lund.
Nytt medlem i konsernledelsen
Hun legger til at konsernet også ønsker å jobbe mer med investeringer i tiden fremover.
I den forbindelse blir Andrew Kvålseth investeringssjef og går inn i Schibsted Groups konserneledelse.
Han kommer fra jobben som kommersiell direktør i det Qatar-baserte telecom-selskapet Ooredoo Group, og har tidligere hatt en rekke stillinger i Telenor, blant annet som strategidirektør.
– Andrew har over 20 års ledelse erfaring på tvers av en rekke investerings-, digitale og kommersielle lederroller. Dette inkluderer omfattende erfaring fra ledende VC-investeringer, interne virksomhetsprosjekter og bedriftens M & A-team.