Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted.

Resultatvekst for Schibsted: 86 prosent økning for nyhetsmediene

Marked og nyhetsmediene øker mest i andre kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted la frem tallene for andre kvartal 2021 fredag formiddag.

Den viser at veksten før første kvartal fortsetter. Selskapet hadde brutto driftsresultat (EBITDA) på 743 millioner kroner i 2. kvartal, opp fra 498 millioner i samme periode i fjor. Omsetningen økte med 18 prosent til 3,6 milliarder kroner.

I sin fremlegging påpeker konsernsjef Kristin Skogen Lund, at fjoråret var spesielt, men at omsetningen også er ni prosent større enn på samme tid i 2019.

– Sterk utvikling

– Etter et veldig sterkt første kvartal er vi glade for å se en enda sterkere utvikling gjennom andre kvartal, drevet av solid markedsgjenoppretting. Den sterke økningen i EBITDA ble drevet av Nordic Marketplaces og News Media, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund.

Nyhetsmediene øker inntektene fra 1 802 millioner kroner til 1 947 millioner kroner. Det er en forbedring på hele 168 millioner kroner.

EBITDA for nyhetsmediene endte på 275 millioner kroner, opp fra 148 millioner i samme kvartal i fjor. Det er en økning på 86 prosent.

– Omsetningsveksten i News Media er drevet av et vesentlig løft i digitale annonseinntekter, også sammenlignet med 2019, i tillegg til en fortsatt sterk vekst i inntekter fra digitale abonnement, sier Kristin Skogen Lund.

VG øker inntekene med 82 millioner kroner i andre kvartal, fra 421 millioner til 503 millioner. Det er en økning på 19 prosent.

Årsresultatet før skatt for hele konsernet ble 655 millioner, mot 316 sammenlignet med andre kvartal i fjor. Omsetningen økte fra seks til syv milliarder kroner.

Inntektene økte fra 3,07 milliarder kroner i 2020 til 3,62 milliarder kroner i andre kvartal i år.

Ny markedsmodell

Schibsted implemterte også fra 1. juli en organisasjonsmodell, som knytter markedsplasser med distribusjon, skjerper fokuset på venture-investeringer og finansielle tjenester, og legger til rette for en enda mer ambisiøs selskapsomfattende vekstagenda.

– Den nye organisasjonsmodellen bygger på Schibsteds velprøvde grunnlag, og handler om matching virksomheter som kan gjøre hverandre bedre, samtidig som alle virksomhetene våre får fokus og retning trenger å vokse, sier Skogen Lund.

Nytt medlem i konsernledelsen

Hun legger til at konsernet også ønsker å jobbe mer med investeringer i tiden fremover.

I den forbindelse blir Andrew Kvålseth investeringssjef og går inn i Schibsted Groups konserneledelse.

Han kommer fra jobben som kommersiell direktør i det Qatar-baserte telecom-selskapet Ooredoo Group, og har tidligere hatt en rekke stillinger i Telenor, blant annet som strategidirektør.

– Andrew har over 20 års ledelse erfaring på tvers av en rekke investerings-, digitale og kommersielle lederroller. Dette inkluderer omfattende erfaring fra ledende VC-investeringer, interne virksomhetsprosjekter og bedriftens M & A-team.

Powered by Labrador CMS