VGs sjefredaktør og administrerende direktør, Gard Steiro, tror koronapandemien kan føre til varige endringer i annonseinntektene som følger med papiravisen.
Han påpeker at annonseinntektene på papir var under press før pandemien, og at de har falt ytterligere under den.
– Så ser vi at den digitale annonseomsetningen nå tar seg opp, mens de ikke gjør det på samme måte for papir. Det tror jeg kanskje blir en varig endring. Jeg tror kanskje ikke de inntektene kommer tilbake på samme nivå, sier Steiro til Medier24.
– Opplagstallene på papir synker - og annonseinntektene kommer kanskje ikke tilbake. Når er papiravisen historie i VG?
– Hver gang jeg blir intervjuet av Medier24, stiller dere dette spørsmålet. Dere har en hangup på det. Det jeg har lært meg å svare, er at det er dumt å spå når det blir slutt på papiravisen, sier Steiro med glimt i øyet.
Og fortsetter:
– Over tid har vi vist en evne til å endre og justere veldig mye ved de industrielle aspektene rundt papiravisen, så ingen vet hvor lenge det kommer til å vare. Vi ser at opplaget faller, og om vi ikke klarer å redusere kostnadene knyttet særlig til trykk og distribusjon, så vil det bli kortere enn om vi klarer det.
– Du kan spørre på hundre forskjellige måter, men du får ikke et spesifikt år av meg.
– Da er det kanskje slutt
– Men om alle piler peker i nedadgående retning - hvorfor skal du da holde papiravisen i live?
– Av to grunner, mener jeg. For det første er det fortsatt lønnsomt å gi ut papiraviser i Norge, og for det andre er papiravisen fortsatt viktig for mange. Mange nordmenn foretrekker fortsatt å lese papiravisen. Så lenge publikum vil ha den, skal vi gi den ut.
– Og det vil dere altså gjøre frem til år..?
– Den dagen du går av med pensjon, er det kanskje slutt. Som Audun Solberg pleier å si: Vi skal alle dø på et eller annet tidspunkt, men det er ikke noe poeng i å snakke om det så lenge du er i live.
– Vil det da si at papiravisen overlever Gard Steiro?
– Det kan godt hende. Den overlevde Torry Pedersen, og det var det få som trodde. Ser du på mediebransjen nå, tror jeg vi skal være veldig glad for at vi fortsatt har mange som ønsker å lese nyheter på papir, og at vi skal tenke at det er viktig for å utvikle de digitale forretningsmodellene, sier han.
– En ventet utvikling
Steiro understreker også at de fallende annonseinntektene knyttet til papiravisen, ikke kommer overraskende på VG.
– VG har hatt lave inntekter fra papiravisen over tid. Vår papiravis har aldri vært annonsefinansiert, til forskjell fra for eksempel Adresseavisen, Romerikes Blad og andre som har hatt høyere inntekter på det området, sier han.
Og legger til:
– Dette er en ventet utvikling for VG, som kanskje går litt raskere enn vi hadde trodd, men inntektene våre ligger ikke der. For vår del har det alltid vært mer utfordrende at opplaget faller, enn at annonseinntektene på papir gjør det.
– VG har langt større digitale inntekter enn papirinntekter i dag. Hadde vi fått utfordringer digitalt, ville denne utfordringen vært større enn de vi har hatt med papirinntektene.