Ekspert på sport og økonomi, professor Harry Arne Solberg ved NTNU, kritiserer NRK får å bruke penger på rettighetene til OL. Her sammen med Johannes Høsflot Klæbo med medaljene han vant under OL i Beijing i fjor.

Fyrer løs mot NRKs OL-kjøp: – Gedigen ressurssløsing

Professor Harry Arne Solberg mener NRK virker desperate etter å bli populære når de kjøper rettighetene til OL. NRK-sjef Vibeke Fürst Haugen avviser kritikken.

Publisert Sist oppdatert

Mandag ble det kjent at både vinter- og sommer-OL fra og med 2026 vender tilbake til NRK.

Nyheten ble feiret med både kake og alkoholfrie bobler på sportsdesken på Marienlyst, mens NRK-sjef Vibeke Fürst Haugen mener pengebruken er forsvarlig i en tid hvor allmennkringkasteren må kutte millioner.

NRKs OL-comeback blir imidlertid ikke tatt like godt imot av ekspert på sport og økonomi, professor Harry Arne Solberg ved NTNU i Trondheim.

– Det er en gedigen ressurssløsing, samfunnsøkonomisk ulønnsomhet og ingen oppgave for offentlig sektor å bruke penger på det, sier Solberg til Medier24.

NRK avviser kritikken. Les hele deres tilsvar nederst i saken

– Desperate etter å bli populære

NTNU-professoren har lenge vært kritisk til at den offentlig finansierte allmennkringkasteren skal bruke penger på rettigheter til sportsarrangementer.

Han mener de kommersielle aktørene heller kan ta den rollen.

Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen uttalte mandag i Dagsnytt 18 at kjøpet av rettighetene til OL ikke vil gå utover det bredden i leveransen til samfunnsoppdraget som NRK har.

Det er ikke Solberg enig i.

– Selvfølgelig går det utover andre ting. Nå vet vi ikke prisen, men det er sikkert ganske dyrt da det selges på auksjon. Pengene NRK bruker på å skaffe seg rettighetene må bli tatt fra en annen post.

Solberg mener kjøpet av rettighetene til OL peker på en uheldig utvikling i NRK.

– De virker desperate etter å bli populære. Men offentlig sektor skal ikke velge programmer for å bli populær. Nylig har NRK hentet inn Sophie Elise for å få tak i ungdommen. Det er helt borte i natta den politikken som de driver med nå.

– Men blir ikke NRK irrelevante for folk om de ikke slenger seg på de store folkearrangementene?

– Nei, det er bare tull og tøys, svarer Solberg og trekker en sammenligning mellom den australske rikskringkasteren ABC og NRK.

– ABC ga tidlig opp å sende de mest populære idrettsprogrammene fordi det ville gå utover så mange andre aktiviteter. Men ABC er seriøs og har en status som er urokkelig. Det samme vil NRK også ha. Så det er bare tull at de vil bli irrelevante uten OL. NRK har ikke hatt OL på en stund, og de er ikke irrelevante, sier Solberg.

Mener andre kanaler kan gjøre jobben

Det var flere som gledet seg over at alt innhold fra OL nå blir sendt åpent og gratis for alle gjennom NRK, blant annet de tidligere NRK-profilene Karen-Marie Ellefsen og Arne Scheie.

Solberg mener at det også er mange andre mediehus som er i stand til det.

Han trekker frem forskriften som slår fast at begivenheter av vesentlig samfunnsmessig betydning skal gå på gratis TV-kanaler.

– Da Discovery plasserte noen av OL-øvelsene bak betaling, så er ikke det noe det store flertallet vil se. I Norge har flere kanaler, som TV 2 og TVNorge, dekning for å komme over 90 prosent.

– Det eneste man kan irritere seg litt over er at det blir en del reklame man må se. Men det er ikke noe verre å ha reklame på idrett enn at filmer blir avbrutt av reklamepauser, legger han til.

– NRK mener dette er en del av samfunnsoppdraget. Er det ikke det å vise store idrettsarrangementer en del av samfunnsoppdraget til NRK?

– Nei, det er helt misforstått. Det er gode argumenter for at vi bør se arrangementer som OL, men det kan vi gjøre uten at NRK gjør jobben. Det er så mange andre kanaler som har såpass stor seerdekning på omtrent samme nivå som NRK.

– Nasjonsbyggende

Avtalen om rettighetene til OL fra 2026 til 2032 blir delt mellom Warner Bros. Discovery og Den europeiske kringkastingsunionen (EBU), som er en sammenslutning av ulike kringkastere i Europa.

Som medlem av EBU vil derfor NRK få rettighetene til å sende OL på TV, radio og på nett.

Vilde Schanke Sundet er forsker på Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo (UiO).

Hun studerer spennfeltet mellom medier, politikk og publikum/fans, og er ekspert på tv og nettdrama. Sundet er også nestleder i Kringkastingsrådet, men uttaler seg i denne saken som forsker.

At NRK nå kjøper OL-rettighetene tyder på at store idrettsarrangementer fortsatt er viktig for tv-bransjen, mener Schanke Sundet

– Det viser hvor viktig det å lage store fellesskap er for allmennkringkasterne. Jeg vet at kringkastere i Europa fortsatt er opptatt av å ha disse arenaene for fellesskap hvor man samler store deler av befolkningen. Sportsmesterskap har både høye seertall, men også veldig nasjonsbyggende, sier Sundet til Medier24.

– Er det nytt at EBUs medlemmer går sammen i budrunder?

– Nei, det er veldig vanlig. Sport er en av de store tingene som samler befolkningen, men det gjør også Eurovision. Det er det EBU som organiserer. EBU har som formål å gjøre allmennkringkasterne sterke, svarer Sundet.

– Harry Arne Solberg mener rettighetene til å sende OL ikke er en del av samfunnsoppdraget til NRK. Hva mener du?

– NRK har et bredt samfunnsoppdrag, som også inkluderer populære og attraktive programmer, og ikke nødvendigvis smal kunst og kultur. Jeg tenker underholdning og sport er en del av samfunnsoppdraget, svarer Sundet og fortsetter:

Det å lage felles arenaer hvor folk kan samles er veldig viktig for allmennkringkastere fordi det er en av de få arenaene som fortsatt har den muligheten når veldig mye blir fragmentert og nisje-orientert.

– En viktig del av samfunnsoppdrag vårt

Medier24 har forelagt kritikken fra Solberg overfor NRK.

Kringkastingssjef Vibeke Fürst Hauge mener OL-avtalen er innenfor forsvarlige økonomiske rammer.

– En viktig del av samfunnsoppdrag vårt er å samle befolkningen rundt begivenheter som er av stor offentlig interesse. OL er nettopp det. Denne avtalen er også strategisk viktig for NRK, sier Fürst Haugen til Medier24

Hun mener rettighetene er utviklende for hele mediehuset og viser at de er konkurransedyktige på markedet.

– Store sportsbegivenheter vil alltid være av interesse for en allmennkringkaster som NRK. Dette gjelder også alle de 48 andre EBU-medlemmene som er en del av denne avtalen, sier Haugen.

Powered by Labrador CMS