Torsdag la Sophie Elise Isachsen ut en annonse på sin Instagram-story der hun reklamerer for en joggebukse fra Chiquelle, som hun har på seg.
Profilen er avbildet i NRKs studio der podkasten hennes Sophie og Fetisha spilles inn, med podkastens kulisser i bakgrunnen.
Redaksjonssjef for underholdningsavdelingen i NRK, Rune Lind, skriver i en e-post til Medier24 at han ble gjort oppmerksom på bildet torsdag ettermiddag.
– Det hadde da ligget ute i to timer. Sophie Elise fikk umiddelbart beskjed om at bildet måtte fjernes, og gjorde det med en gang, skriver han.
– Hva tenker NRK om at Sophie Elise fronter produkter i studio som hun så legger ut annonser om?
– Dette er første gang noe slikt skjer, og det er uheldig, og vil ikke skje igjen, svarer han.
Redaksjonssjefen forklarer at det er viktig at publikum kan skille mellom hva som er reklame og hva som er redaksjonelt innhold.
Lind understreker også at NRK ikke er avsender av bildet, men at det er NRKs studio som er en kulisse.
– Våre studioer skal ikke brukes til annonsering av kommersielle produkter. Så jeg forstår at det er reaksjoner på akkurat dette ene bildet, kommenterer han.
– Det er ikke redaksjonelle valg som ligger bak bruken av bildet. Men bildet viser våre redaksjonelle lokaler. Det er ingen identifikasjonsmerker i tekst som peker mot NRK, men det er vårt studio. Det kan oppstå misforståelser hos publikum, og det må vi unngå at skjer.
På spørsmål om Sophie Elise har fått retningslinjer på hva hun kan legge ut og ikke legge ut på Instagram, svarer han følgende:
– Dette har vi alle vært bevisste på. Reklame og redaksjonelle ting skal ikke blandes. Men her har nok Sophie Elise tenkt at det var ok siden det ikke var noe «NRK-stempel» på bildet. Men de rosa veggene og kulissene er lette å kjenne igjen som NRKs studio, så vi er enige om at det ble litt feil, dette.
Sophie Elise Isachsen har foreløpig ikke svart på Medier24s henvendelse.