Sumeet Singh Patpatia har ansvaret for inkludering og mangfold i Schibsted
Foto: Pixabay / Emma Sofie Olsson/Schibsted
MENINGER:
Vi skal stå i det til vi forhåpentligvis en dag ikke trenger en rolle som min lenger
«Takk, Sahara, for at du tør å utfordre store systemer og for at du kommer med flere konkrete råd og forslag til endringer.», skriver mangfoldssjef Sumeet Singh Patpatia i svar til Sahara Muhaisen.
Journalist og språkviter Sahara Muhaisen skriver i et debattinnlegg i Medier24 at Schibsted må følge bedre med i timen og lage smartere strategier for traineeprogrammet vårt. Hun er også misfornøyd med deler av trainee-programmet hun gjennomgikk i Bergens Tidende, blant annet at hun altfor sjelden fikk jobbe med breaking news.
Takk, Sahara, for at du tør å utfordre store systemer og for at du kommer med flere konkrete råd og forslag til endringer.
Vi er på lag.
I ditt innlegg, kommer du med ulike påstander som gjelder Schibsted. Jeg vil gjerne kommentere noen av dem.
Først og fremst, vi har tro på verdien av dette arbeidet, og derfor investerer vi i de traineene vi tar inn. Vi tilbyr mentor, språk-coach, oppfølging og treningsprogram for å møte de utfordringene en journalist står i hver dag.
Videre tror jeg at vi må løfte oss fra et personperspektiv og se på det større bildet når vi snakker om mangfold på dette nivået. Vi trenger enkelthistorier og bidrag, men det viktigste er at kunnskap og initiativ både går oppover og nedover i organisasjonen.
Schibsted er et teknologi- og medieselskap som ønsker å prioritere arbeidet med mangfold, inkludering og tilhørighet på tvers av konsernet. Hvis du går inn på Schibsted.com og ser på hvilke selskaper som påvirkes av et sånt mål, hvor ville du startet?
Vi kan ikke begrense vår satsing til ett trainee-program, og heller ikke til noen få deler av virksomheten. Dette er en pilot i oppstart, men vi må sørge for endring for alle. Steg for steg.
For at satsingen på dette området skal være bærekraftig arbeider vi med å stille diagnoser, utvikle strategi, forventninger, mål, verktøy, prosesser, og for å sikre at det faktisk er noen som drar oss i riktig retning. Slik må endringer i store konsern drives fram. Vi er ikke i nærheten av å være ferdig med det arbeidet. Men det er et mål! Ikke fordi vi skal “bli bedre enn NRK”, men bare fordi vi skal bli bedre. NRK har sikkert det samme målet. Og heldigvis er mediebransjen sammen om dette.
For oss er ikke dette en sprint. Det er et maraton. Og når vi opprettet et eget område for mangfold, inkludering og tilhørighet for under 1 år siden, så betyr det at vi skal stå i det til vi forhåpentligvis en dag ikke trenger en rolle som min lenger.
Den første perioden av tiden min i Schibsted har jeg diskutert mangfold og inkludering med flere hundre kolleger. Det er en kontinuerlig samtale på alle nivåer. Ikke kun på konsernnivå.
For oss handler ikke dette bare om å rekruttere mangfold, men også om å skape rom og trygghet for mangfoldet slik at alle, uansett bakgrunn, kan ta med hele seg på jobb. Schibsted vil ikke at jeg skal bruke 25 prosent av energien min på å skjule meg selv, men heller at jeg bruker de 25 prosentene til å gjøre en enda bedre jobb, og dermed trives enda bedre på jobben. Å skape en «fit in»-kultur, hvor alle må være like for å få plass rundt bordet er ikke bare hemmende for innovasjon og produktutvikling i virksomheten, men også et problem for samfunnet. Og hvis man rekrutterer mangfoldet inn i en slik kultur vil det ikke være bærekraftig på sikt.
Derfor har vi i noen av organisasjonene også gjennomført dypanalyser, fått lokalt ansvarlige, etablert utvalg, utviklet handlingsplaner og planer for å arbeide med organisasjonene så vi kan iverksette tiltak. Sammen med organisasjonen. Foruten dette har vi i noen av våre organisasjoner gjennomført flere mangfoldsrettede rekrutteringer, for eksempel i VG.
Jeg er ikke journalist, IT-ekspert, ingeniør eller designer, men heldigvis har jeg folk rundt meg som er det, og som brenner for mangfold og inkludering like sterkt som meg. Hvis du fortsatt er usikker på om jeg har kompetansen til å gjennomføre denne endringen tar jeg gjerne en kaffe med deg, for det å øke mangfold, inkludering og tilhørighet i mediebransjen, det er vi sammen om.
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.