Ansvarlig redaktør Erik Waatland i Medier24.

KOMMENTAR:

Schibsted Medias «illojalitet» til Finn kan i beste fall være genialt. Så lenge Amedia sitter stille

«Mediehusene ga fra seg kontrollen over rubrikkannonsene, så Finn.no kunne vokse. Nå er derimot alt i spill», skriver Erik Waatland.

Publisert

Denne uka kom den mildt sagt oppsiktsvekkende nyheten om at Schibsteds medier inngår samarbeid med Finn.no-konkurrent Hjem.no. Dermed melder mediehusene seg på i rubrikkampen igjen – og det kan bli en genistrek.

Flere jeg har snakket med i og rundt Schibsted er i fyr og flamme over den nye avtalen. De peker på en opplevelse om at Marketplaces har diktert både inntektene og produktlinjen knyttet til rubrikk - og at nyhetsmediene ble satt i baksetet som distributør. Nå er det derimot bånn gass og frihetsfølelse når avisene igjen kan satse på de lukrative rubrikkene.

Vi snakker om et milliardmarked som nå kan komme mediehusene til gode. Og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor Schibsteds mediehus er interessert i et samarbeid med Hjem.no. Selskapet bak har en fantastisk teknologi, men de trenger mer distribusjon. Schibsted har nettopp det de mangler: Et enormt publikum. Ved å rute boligannonser direkte fra avisene til Hjem.no, kan de på sikt bygge opp en reell konkurrent til Finn.

Og eiendomsmeglerne? Mange av dem har vært frustrerte over Finns dominans i årevis. De har følt at Finn har tatt seg godt betalt for et produkt som ikke har utviklet seg nevneverdig. Nå får de plutselig et alternativ – og det kan presse Finn til å innovere.

Men selv om dette kan være et smart trekk, er det ikke uten risiko. Schibsted har fortsatt en kommersiell relasjon med Finn, men det kan fort endre seg. Hvis Schibsted Media ikke lenger trenger Finn – hvorfor skulle Finn trenge Schibsted Media?

Hva skjer den dagen Finn får en telefon fra Amedia?

Det er heller ikke utenkelig at Schibsted på sikt vil se på muligheten for å kjøpe seg inn i Hjem.no. De sier nå at dette kun er et kommersielt samarbeid, men hvis dette fungerer godt – hvorfor ikke ta kontroll sammen med eiendomsbransjen? Bomega-eide Hjem.no har et produkt som kan videreutvikles langt utover rene boligannonser. Schibsted kan bruke det til å skape helt nye annonseflater og kanskje også journalistiske konsepter. Se for deg at konsernsjef Siv Juvik Tveitnes skulle selge sin praktvilla på Ullern – og Aftenposten sender ut et pushvarsel til hele gata. Vi vet hvor godt boligstoffet går i avisa, så dette kan bli stort. Det er uante muligheter i personifisering av boligstoff. 

Apropos risiko. Schibsted Media har muligheten til å endre spillereglene i boligmarkedet, men de må være forberedt på motreaksjoner. Hvis Finn bestemmer seg for at de ikke lenger trenger Schibsted-avisene, kan dette fort bli en langt dyrere affære enn planlagt. Og hvis Amedia eller andre kaster seg inn i dansen, kan maktbalansen i det norske annonsemarkedet endres for godt.

Schibsted-splitten kan ha vært startskuddet for en ny reise for rubrikk for norske medier. Men mediedelen av selskapet skal ikke føle seg for trygge. Finn/Schibsted Marketplaces har fortsatt en dominerende posisjon, og en allianse med en annen medieaktør kan bli en real utfordring. Samtidig er det ingen garanti for at boligselgerne strømmer til Hjem.no med åpne armer.

Schibsted har tatt et modig grep – men i denne bransjen er det som kjent aldri noen gratis lunsj.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS