Øyvind Solstad roser Nettavisen, men mener grepet deres om kommentarfelt ikke er noe nytt.
Øyvind Solstad roser Nettavisen, men mener grepet deres om kommentarfelt ikke er noe nytt.

MENINGER:

På generelt grunnlag svikter norsk presse helt på å holde orden i kommentarfelt

«Det å ha klare regler, fjerne avsporinger og usakligheter, burde være normalen; ikke noe som kan presenteres som noe nytt og fint og spesielt», skriver Øyvind Solstad.

Publisert Sist oppdatert

Dette innlegget ble opprinnelig publisert hos Øyvind Solstad, og er gjengitt med tillatelse. Solstad var ansvarlig for sosiale medier i VG fra 2012 til 2017.

Nettavisen skal åpne kommentarfeltene igjen, men denne gangen med en annen tilnærming enn sist:

«Vi tar altså redaktøransvaret på alvor, og luker ut det som bare er spydigheter og usakligheter eller det som bare oppfattes som trolling – selv om det er lov å si etter norsk lov.»

Dette syns jeg er veldig bra av Nettavisen.

Nøyaktig sånn VGs kommentarfelt ble behandlet de fem årene jeg hadde ansvaret for det.

Og ja, en del troll ble sure. De var vant til å få si alt om hva de ville hvor de ville.

Nå kunne de plutselig ikke slenge ut hva som helst hvor som helst, og forvente at det ble stående. Det ble jo selvsagt en del rabalder, og endte opp med både klager til redaktør og drapstrusler. Ikke alle klarer å forholde seg til enkle regler dessverre.

Jeg mener norsk presse på generelt grunnlag svikter helt på dette med å holde orden i kommentarfelt. Det å ha klare regler, fjerne avsporinger og usakligheter, burde være normalen; ikke noe som kan presenteres som noe nytt og fint og spesielt:

«Nettavisen er et redigert medium. Derfor tar vi på oss retten til å redigere også leserkommentarene – ikke bare debattartiklene på prioritert plass i avisen.»

Hvorfor skulle kommentarfeltene være det eneste stedet i en avis, som ikke behandles ut fra kvalitet og hva som har verdi for andre lesere?

Alle steder i moderne mediebedrifter, er det et kontinuerlig arbeide med å forbedre og videreutvikle produkter. Forretningsutviklere, journalister, teamledere, utviklere (kode) og andre jobber med å utvikle journalistikken, det tekniske produktet, annonseformatene og designet. Kommentarfeltene? Ikke så mye.

VG har endret fra Facebook til Schibsted-innlogging, men sett utenfra har det ikke skjedd mye etter det. Amedia har egne kommentarfelt, som for å være ærlig ser ut som de er laget i 1990.

Og så var det kommentarfeltene på medienes facebooksider. Der er det stort sett «så lenge du ikke bryter norsk lov, er det greit». NRK gjør en høvelig jobb, men bortsett fra det, er det et totalt fravær av «voksne» i Facebook-kommentarfeltene.

Kvalitet?

Om man har eget kommentarfelt (slik som både Schibsted og Amedia har), bør de sorteres etter kvalitet.

«Ja, men – hvordan kan man bedømme det da?»…vil noen innvende.

Som med alt mulig annet, er mitt svar.

Vi bedømmer artikler vi leser, bilder vi ser, videoer vi ser, musikk vi hører. Og det finnes en rekke faglig begrunnede metoder for å bedømme kvalitet.

Ingen er perfekte, det vil alltid være en grad av subjektivitet med.

Men – man kan lage kriterier, og så tørre å leve etter de. Og kommunisere dem ut til man blir blå i trynet. For folk kommer garantert bli forbanna om de tror de ikke får si hva de vil hvor de vil.

Som snodig nok har blitt en greie på internett: Altså at mange tenker man kan si hva man vil hvor man vil.

Du kan ikke gjøre hva du vil – overalt

Overalt i samfunnet har vi IKKE den regelen.

  • Jeg kan ikke synge høyt inne på biblioteket.
  • Eller utenfor naboen 0300 om natta.
  • Jeg kan ikke rope ut Rema-reklamer inne på Kiwi.
  • Jeg kan ikke bryte inn i et kommunestyremøte og si hva jeg mener, så lenge jeg vil.
  • Jeg kan ikke avbryte alle på et møte på jobben.
  • Jeg kan ikke snakke om hva som helst som ikke er saken relevant på foreldremøter eller årsmøter.

Vi har masse skrevne og uskrevne regler. Og det lever vi fint med (selv om det kan være strevsomt å holde orden på i nye situasjoner, som for eksempel om du er på et forretningsmøte i Japan eller annet land). Men vi fikser det stort sett.

Men på nettet; der tror altså mange de kan si hva de vil hvor de vil. Alltid.

Omtrent alle saker om kjendiser har minst en som spør hvorfor dette er en nyhet. Eller en som på den ene siden har klart å registere seg en Facebook-konto, og får til å bruke en smarttelefon, men som ikke har hørt om Google og lurer på hvem Sophie Elise er.

DET. HAR. INGEN. VERDI.

At en avis røkter sine kommentarfelt ut fra en filosofi om at den diskusjonen som skal være der, skal ha en verdi for saken, mener jeg er helt selvfølgelig.

Nettavisens 10 regler nederst i saken er i stor grad de samme vi hadde på VGs kommentarfelt – og på forumet VGD.

Å kreve at folk holder seg til sak – og må begrunne kritikk, er i seg selv nok til å få et vesentlig bedre kommentarfelt.

«Dårlige greier» er ikke kommentar som har noen som helst verdi for andre enn den som skriver den.

Det er merkelig at kommentarfelt i de fleste tilfeller er det eneste stedet i en avis som ikke har noen kvalitetsvurdering. «Innenfor norsk lov» er ikke en kvalitetsvurdering.

Så bra Nettavisen!

Og: På tide.

———————————————-

Teksten gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS