Karoline Andrea Ihlebæk, forsker i journalistikk ved OsloMet, har forsket på kommentarfelt, presenterte historikken rundt kommentarfeltene, hvorfor mediene startet med kommentarfelt i sin tid, og hvorfor mange har blitt langt ned, og flyttet over til Facebook.
Etter Ihlebæks fremlegging, stilte sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, etikkredaktør i NRK, Per Arne Kalbakk og sjefredaktør i Fredrikstad Blad, Rene Svendsen.
Beverfjord forteller at de så seg nødt til å sette i gang nye tiltak.
– Vi har høyt aktivitetsnivå rundt våre saker på Facebook. Vi har flere tusen kommentarer i døgnet. Så blant det vi har gjort er å hente inn flere ansatte til å styre kommentarfeltet, i tillegg til at vi har hentet inn et eksternt byrå til å hjelpe oss.
Hun legger til at Dagbladet ønsker å ha debatt rundt sakene sine på sosiale medier.
– Men det er en utfordring vi har alle sammen, vi må lete etter bedre verktøy for å kunne passe på kommentarfeltene.
Programleder Ingerid Stenvold spurte om det var et alternativ å stenge ned kommentarfeltene.
– Nei, vi tenker ikke det. Det er et mål for oss at folk skal delta i debatten. Vi ønsker å ha mest mulig åpne debatter på det vi legger ut.
NRK ble også felt for brudd på punkt 4.17 i året som gikk. Det etter kommentarer på en sak om BCC.
– Vi må ha en strengere praksis. VI ser også at de som ytrer seg har svært sterke meninger, og ikke er representative for en stor del av befolkningen, sa han og legge til:
– Istedenfor å bruke dyktige journalister til å slukke branner på facebook, vil vi bruke de til å lage stoff og debatt på NRK.
Han forteller at NRK har blitt mer restriktive på saker de legger ut på sosiale medier.
– I tillegg bruker vi Facebook sin funksjon med å lukke kommentarfeltene, som medier har mulighet til.
Flere kommentarer på egen plattform
Sjefredaktør i Fredrikstad Blad, Rene Svendsen, fortalte om hvordan avisen løser kommentarfeltene. De har hentet kommentarfeltene hjem til avisens flater, med strenge regler.
– Vi så at folk som ble kastet ut for å brutt reglene, tryglet på sine knær for å få komme inn, og de brøt aldri reglene våre igjen, sa Svendsen.
Svendsen påpeker at det er helt andre tall for lokalavisen, enn for store aktører som NRK og Dagbladet.
– Selv om vi har 46 000 følgere på Facebook, ser vi at det er flere artikkelkommentarer på vår plattform, enn det er på sosiale medier.