Hvordan leser du avisen din?
Foto: Faksimiler av diverse lokalaviser / Kantar
MENINGER:
Større andeler av medietiden brukes på norske nettsteder
«VG fortsetter å lede an blant redaksjonelle nettsteder i Norge», skriver Knut-Arne Futsæter.
Bruken av mobil øker med 3 %, mens vi ser en tilbakegang på nettbrett med 2 % og en mer merkbar nedgang for PC-bruk med 5 %. Interessant nok dominerer mobilbruk, som nå står for 73 % av totalforbruket. Til sammenligning representerer PC 17 %, mens nettbrett står for 10 % av bruken.
VG fortsetter å lede an blant redaksjonelle nettsteder i Norge, med en imponerende daglig dekning på 1.888.000 personer. NRK kommer nærmest med 1.426.000 daglige brukere, etterfulgt av Dagbladet med 1.242.000 og TV 2 som tiltrekker 989.000 personer hver dag.
Schibsted er Norges største kommersielle samkjøring på digitalt og papir med hele 3.047.000 personer. Deretter følger DIAR (2.528.000), Amedia (2.211.000) og Aller Media (2.094.000). Story House Egmont øker mest.
Stadig større andeler av medietiden brukes på norske nettsteder
Analyser fra Kantar 24Timer viser at hele 23 % av medietiden ble brukt på nettsteder, som nå er den mediekanalen vi tilbringer mest tid på.
Videre er det slik at det aller meste av denne tiden benyttes på norske redaksjonelle medier. Mange nordmenn leser nettaviser gjennom hele døgnet.
Det første mange gjør når de våkner, er å oppdatere seg på hva som har skjedd den siste natten. Deretter sjekker vi nyheter, sport etc. i løpet av dagen, før vi tar en siste nyhetsrunde før leggetid.
24Timer-data viser at minst 10 % av det norske folk leser nettaviser hver time fra kl. 7 til kl. 23.
Færre avislesere både digitalt og på papir
Det siste året har vi sett nedgang i antallet avislesere, både når det gjelder trykte og digitale utgaver. Ifølge de nyeste tallene leser nå 79 % av befolkningen minst én avis daglig, enten det er digitalt eller på papir. Dette er en tilbakegang på 2 prosentpoeng fra året før, men en bekymrende fire prosentpoengs nedgang fra 2021. Den samlede tilbakegangen i avislesing for de 162 mediehusene som ble målt, er på to prosent i forhold til 2021/2022.
Digitalt leser nå 72 % av befolkningen aviser daglig, en nedgang fra rekordåret 2021, da tallet lå på 74 %. Likevel er den mest bemerkelsesverdige tilbakegangen å se i den tradisjonelle papiravislesingen. Bare 27 % av befolkningen leser nå en papiravis daglig. I tillegg har 59 av de 164 målte avistitlene opplevd en nedgang i lesertall, med en samlet nedgang på 8,8 % fra forrige år.
Spesielt bekymringsverdig er tilbakegangen for de 142 lokal- og regionsavisene med under 40.000 lesere. De har opplevd en samlet tilbakegang på 8,2 %. Større lokalaviser har sett en særlig markant reduksjon i antall papiravislesere i løpet av det siste året.
Men det er ikke bare dystre nyheter. Noen nisjeaviser, som Dagens Næringsliv, Morgenbladet og Vårt Land, har sett en oppgang i leserantallet, med en samlet økning på 1,2 %. Dette indikerer at det fortsatt er et engasjert og interessert publikum der ute.
Mens det generelle bildet for avislesing kan virke dystert, viser veksten i nisjeaviser at det fortsatt er et engasjert og interessert publikum der ute. Det er avgjørende for mediebransjen å tilpasse seg disse skiftende lesevanene og finne måter å nå både eksisterende og potensielle lesere på i fremtiden.
Svak tilbakegang for lesing av papirmagasiner
Etter en periode med stabilitet, merker vi en svak nedgang i lesingen av papirmagasiner. Samlet sett har det vært en nedgang på 3,7 % i forhold til perioden 2021/2022. I løpet av 2022/2023 leste 18 % av befolkningen daglig minst ett papirmagasin, en nedgang fra 20 % i 2021/2022.
14 magasiner rapporterer om flere lesere, mens 23 har færre lesere sammenlignet med 2021/2022. Innenfor magasingruppene «Kvinne», «Jakt/friluft» og «Helse/livsstil/mat» har antallet lesere økt, mens de øvrige gruppene har opplevd en nedgang i antall lesere.
Story House Egmonts digitale tjeneste, KLIKK, fortsetter å vokse og har nå 159.000 daglige lesere. Til tross for en tidligere periode med vedvarende vekst, har nå både Se og Hør og KK en reduksjon samlet sett og digitalt.
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.