Onsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) de ferskeste lesertallene for første halvår i 2023.
Tallene viser at de største avisene taper lesere. Men flere medier kan også vise til fremgang det siste året.
Se tallene nederst i saken.
TV 2 er den største vinneren i rene tall, og kan vise til en økning fra 884.200 til 988.500, en økning på 11 prosent.
– Flere grep vi kan ta
TV2.no-sjef Derek Andrè Bjølgerud sier
til Medier24 at de veldig fornøyd med utviklingen.
– Det er fjerde kvartal på rad at vi vokser
mye. Vi opplever at vi klarer å beholde de nye leserne i et tettpakket
nyhetsfelt. Vi er glade for at stadig flere får øynene opp for TV2.no.
Han legger til at mediehuset hadde en stor opprustning i 2022,
hvor de styrket TV2.no med 30 nye stillinger. Blant annet ble fem reportere
ansatt i en ny breaking-avdeling.
– Det mest synlige grepet har vært på breaking, hvor vi har
fått en egen avdeling, og et livesenter som har flere millioner visninger hver uke,
sier Bjørgelud.
I august varslet TV 2 at de nå må kutte inntil 400 millioner
kroner neste år, og at de ikke utelukker nedbemanning. Bjølgerud sier det er
for tidlig å si hvordan det vil påvirke TV2.no.
– Vi må som alle andre forholde oss til prosessen. Men jeg
tror uansett at det er mange lavt hengende frukter for videre vekst, og det er
flere tydelige grep vi kan ta, sier han.
Målrettet jobbing
Dagsavisen er også blant avisene med lesertallsvekst. De kan
vise til en økning på 16.700 i digital daglig dekning, som tilsvarer 15
prosent.
Nyhetsredaktør Kathleen Buer sier tallene er
kjempehyggelige.
– Det er et resultat av målrettet jobbing og spissing av strategi.
Vi har flinke journalister som har bidratt mye til dette.
Hun legger til at avisen også har sett ytterligere vekst den
siste tiden.
– Det har vært et godt trykk opp mot valget, og det er mye
som peker i riktig retning til tross for at vi har hatt en tøff tid.
For det siste halve året har bydd på utfordringer for
avisen. Nedgang i pressestøtte gjorde at avisen måtte kutte både bemanning og
avisfrekvens for å få ned kostnadene. Og i sommer meldte sjefredaktør Eirik
Hoff Lysholm overgang til konkurrenten Avisa Oslo.
Buer forteller at avisen har lagt en klar visjon for
nyhetsarbeidet og spisset strategien for tiden fremover.
– Blant annet er det viktig for oss å fokusere på
urettferdighet og være på parti med de svakere. Det ser vi at passer bra med
det leserne våre er opptatt av, og at Dagsavisen blir en god match.
Kaller de ansatte en flaske vin
Steinkjer24 kan også vise til en god vekst det siste året.
Mediehuset har økt med 64,7 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
Sjefredaktør Lorns Bjerkan sier til Medier24 at folket i
Steinkjer har fått øynene opp for den relativt nye avisen.
– Vi ser at det er en betydelig større interesse for vår
journalistikk. Jeg vet av erfaring at det tar litt tid å etablere seg og komme
seg inn i markedet. Nå har folket i Steinkjer skjønt at den nye avisen tilfører
byen noe ingen andre kan tilby, sier han.
Avisen har også det siste året inngått et samarbeid med ni
andre lokalaviser i Midt-Norge om kvelds- og helgevakter. Bjerkan mener det
gjør avisen mer attraktiv for leserne.
– Vi kan konkurrere med store aktører som har døgnbemanning,
og kan være først oftere. Vi er en avis med fem ansatte, uten det samarbeidet hadde
vi ikke klart å opprettholde trykket.
Bjerkan roser også de ansatte.
– Jeg har en dyktig gjeng som bare blir bedre og bedre. Jeg liker
å si at de er som en flaske vin.
Økt ekstern trafikk
Varden kan vise til en vekst på 48 prosent fra samme kvartal
i fjor.
Sjefredaktør Tom Erik Thorsen sier det er flere grunner til
den store veksten.
– Jeg tror vi har laget en brukbar avis. Samtidig har vi
vært igjennom et plattformskifte som har fotet litt med foregående tall som
gjør at endringen ser litt høyere ut enn den reelle, sier han.
Thorsen legger til at de også har vekst på grunn av økt
trafikk i eksterne kanaler.
Og han tror de kan vokse videre.
– Vi opplever at vi treffer bedre på valgene vi har tatt
redaksjonelt, og at vi skriver saker som skaper større engasjement. Saker som angår
folks lommebok, og tar leserne med bak lukkede dører, sier Thorsen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no