Lesertallene på papir går ned 8,8 prosent i andre kvartal.
Foto: Even Hye T. Barka
Nedgang i lesertall for avisene - nisjeaviser øker på papir
Mens flere aviser kan vise til vekst, går mediekonsumet ned til samme nivåene fra 2019.
Fredag ble lesertallene for andre kvartal i 2023 offentliggjort av Mediebedriftenes Landsforening.
79 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser minst én avis enten digitalt eller på papir daglig, sammenlignet med 83 prosent ved toppåret 2021, viser melinger gjennomført av Kantar.
– 8 av 10 nordmenn bruker daglig innhold fra norske aviser på papir eller nett. Dette viser hvor viktig mediehusene er for å holde nordmenn oppdatert og informert, sier adm. dir., i MBL, Randi S. Øgrey.
Totalt sett har norske nettsteder en liten vekst på 1,5 prosent i andre kvartal i 2023.
Det er mobile flater som står for veksten, og mobil utgjør 73 prosent av den totale bruken av norske nettsteder.
Samlet sett er det en liten nedgang for avishusene.
For papirutgavene er nedgangen på 8,8 prosent, og 27 prosent leser nå minst én papiravis daglig.
– De siste årene har vi hatt økt bruk av norske aviser, magasiner og strømming, men nå ser vi at bildet endrer seg. Mediebruken er tilbake på nivåene vi hadde i 2019. Noe av forklaringen på dette er at mediekonsumet er i endring, og konkurransen om folks oppmerksomhet blir stadig større, sier Øgrey.
VG er Norges største nyhetsnettsted med en samlet digital dekning på 1 888 000 personer.
Deretter følger NRK med 1 426 000, Dagbladet med 1 242 000 personer og TV 2 med 989 000 daglige brukere.
Nisjeavisene øker
TV 2 kan vise til størst digital vekst blant de riksdekkende mediene. Adresseavisen, Sunnmørsposten, Bergensavisen og Fædrelandsvennen øker mest i antall digitale mediebrukere blant lokal- og regionavisene, med over 50 000 i persondekning.
Lokal- og regionavisene har en tilbakegang på 8,2 prosent for sine papirutgaver, mens nisjeavisene kan vise til økt lesing, med 1,2 prosent vekst.
Både Dagens Næringsliv, Morgenbladet og Vårt Land har vekst i lesing av papirutgavene.
-Tallene bekrefter en trend vi har sett over en tid nå. Folk foretrekker å holde seg oppdatert via mobilen, og færre leser papiraviser, sier Øgrey.
Svak tilbakegang for papirmagasiner
Etter en periode med stabilitet er det nå tilbakegang i lesing av papirmagasiner. Samlet sett er det en nedgang på 3,7 prosent i forhold til tilsvarende periode året før.
18 prosent av befolkningen over 12 år leser daglig minst ett papirmagasin. Det er en nedgang på to prosentpoeng siden fjoråret. De målte magasinene leses i omtrent like stor grad av menn og kvinner.
Bladene med størst vekst er Kamille, Maison Interiør og Aftenposten Innsikt, som alle øker med over 16 000 lesere per utgave.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no