Jeg vil at leserne av Medier24 skal lære noe nytt hver dag. Vi lykkes ikke med hver artikkel, men ei god lokalavis lærer deg noe nytt hver dag.
Enten det å gjøre deg sinna fordi vi tråkker på tær, gir deg en følelse av «Å faen, det visste jeg ikke» eller å få deg til å humre.
Ingenting er mer ubrukelig enn journalistikk som ikke leses, sees eller høres. Du må nå gjennom lydmuren - og det holder ikke å «fylle shiten».
Journalistikken må skinne.
Vi konkurrerer med Netflix om folks tidsbruk. Det er lenge siden folk bladde i lokalavisa fra perm til perm, - og hadde god tid. De leserne finnes fortsatt, men de dør ut raskere enn Amedia rekker å si "frekvensendring".
I Medier24 har vi endret oss på kort tid. Strategien er egentlig ganske enkel: Fortelle noe mediefolk ikke vet, eller ikke vil at vi skal si. Det handler om å være tett på kildene, få tak i de beste nyhetene først - og evne å tråkke på noen tær når det trengs.
For lesernes beste.
Denne uka har vi skrevet avsløringer som har nådd langt ut til riksmediene, men som er svært viktig for mediebransjen i seg selv hva gjelder mediemangfold og konsernkrig. Vi har skrevet om Aftenpostens algoritmer, som gjør det mulig å nå langt bredere ut til yngre og kvinner - og vi forsøker å være på ballen med Forsvaret, rettssaker, nedbemanning og pengetildelinger. Jammen har jeg også fått en del kjeft fra sinte medieledere, men det er bare gøy.
Det betyr bare at de bryr seg.
For å få de beste kildene, så må du være interessert i hva de har å si - og ja: Du må noen ganger lage en gladsak også (selv om ingen egentlig vil innrømme det). Jeg skriver gjerne gladsaker og er med på oppturen, men da må vi jammen også få være med på nedturen.
Er det noe du savner i spaltene? Brenner du inne med et tips?
Ikke nøl med å ta kontakt. Vi trenger å bli bedre - og hvis du vil lære noe nytt hver dag, så må du også bidra. For det ligger noe i setningen: «Du får den lokalavisa du fortjener».
Har du gjort deg fortjent til ei god avis?
Tips@medier24.no / Signal: 90011613
———————————————-
Hver fredag byr Medier24-redaktør Erik Waatland på innsikt i bransjen i Redaktørens Nyhetsbrev. Er du ikke påmeldt? Meld deg på her.
Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.