Kjære mediefolk. Dæven for en periode vi legger bak oss i lokalavisa di.
Vi har nedbemannet, omorganisert og lagt en splitter ny strategi på veldig kort tid. For medieledere som står i det samme: Anbefales å gjøre kjapt (denne går ut til deg, Olav Sandnes!).
Det har selvfølgelig vært vondt og vanskelig å si farvel til dyktige kolleger, men når dere ikke bruker penger på oss, så blør vi selvsagt. Men! Det vil bli god avis likevel - i promise.
Så hva er det vi egentlig holder på med internt hos oss nå? Endringen kan egentlig oppsummeres på følgende måte:
Vi skal skrive mer om det folk ikke vet eller ikke vil at vi skal si. Og vi skal bli langt mer bransjenerdete. I Medier24 har vi 7 målgrupper: Journalister/reportere, redaktører og medieledere, konsernene, byråene og pengene, innovatørene og teknologene, forsvarere av ytringsfriheten og til slutt den medieinteresserte offentligheten.
Vi kommer til å skrive langt færre saker for den siste målgruppen. Der har vi vært tunge med alt fra kjent medieprofil som raser mot et eller annet. Det kommer vi ikke til å prioritere fremover. Vi vil bli mye mer lojale mot abonnentene våre, så du kan allerede se at vi låser inn mer av det verdifulle stoffet vårt - og det kommer vi til å fortsette med. Skal du få noe særlig ut av Medier24, så må du betale for det. Og nå har vi bedriftsavtale med så å si alle, så det er bare å spørre en leder, så får du sikkert tilgang.
Vi blir tyngre på næringsliv, økonomi, medieledere, det som rører seg i konsernene osv. Vi har et ønske om å bli viktigere i utvalg av saker, så vi vil prioritere færre pressemeldinger og folknotiser for å heller bruke tiden på kildearbeid, hva som rører seg - og ikke minst makroblikket på bransjen. Jeg mener at vi er i en unik posisjon som medienes viktigste avis - og det ansvaret må vi også ta på alvor:
Når de store skiftene skjer i bransjen, så skal vi være tettest på av alle. Det kan du stole på.
Internt har vi omorganisert. Kent går inn som utviklingsredaktør i en prosjektstilling i ett år for å hjelpe til med å få ombord en rekke nye aviser vi har linja opp, vi skrur ned satsingen på debatt for å heller få mer nyhetskompetanse på gølvet - og vi lyser ikke ut jobben som redaktør i Medier24 nå. Dere får holde ut med meg litt til. I tillegg får vi en kraftigere desk, personifisert innhold og annet snacks.
Jeg har dårlig samvittighet overfor abonnentene våre, rett og slett fordi vi har elendig teknologi. Daglig får jeg irriterte meldinger fra folk som sliter med at de blir kastet ut av innlogginga. Tro meg: DU ER IKKE ALENE. Vi jobber med et større techprosjekt internt hos oss - som har til hensikt å gi deg en langt bedre brukeropplevelse. Det koster skjorta, men vi må bare få opp kvaliteten her. Når sommeren er på sitt varmeste, så har vi ny teknologi på plass - og du vil merke at ting går langt mer smooth (famous last words, der altså). Jammen får du logga inn med Vipps også (wohoo!).
Bransjen er inne i en brytningstid nå med stiftelser som kjøper opp det meste, papiret dør ut og unge folk nekter å bruke nettavis. Journalister kjenner kanskje på at KI skal ta jobbene fra dem - og lokalavisredaktører fortviler over rekrutteringsproblemer. Bransjen vår har mer enn nok av utfordringer fremover - og vi lover å fortelle de historiene, men da trenger vi hjelp fra deg. En av mine tidligere sjefer sa en gang at du får den lokalavisa du fortjener. Tenk på det neste gang du har en jævla god nyhet. Vi er her for deg!
Okei, dette var første ærlige nyhetsbrev fra meg.
Det var kanskje ikke den jobben jeg hadde tenkt at jeg skulle tilbake til (etter 8 år i stolen), men fy faen det er latterlig gøy. Jeg gleder meg til å lage ei avis som provoserer og engasjerer. Det fortjener dere.
Det blir avis!
———————————————-
Hver fredag byr Medier24-redaktør Erik Waatland på innsikt i bransjen i Redaktørens Nyhetsbrev. Er du ikke påmeldt? Meld deg på her.
Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.