Thor Haakon Bakke
Thor Haakon Bakke mener MDG må snakke mer i overskrifter fordi mediene ikke er gjør nok.

MENINGER:

Media gjør ikke nok i klimakampen

«Jeg måtte rynke på nesen da begge mine største lokalaviser, BT og BA, ikke omtalte rapporten med et kvekk», skriver Thor Haakon Bakke.

Publisert

Mangelen på tilstrekkelig og kvalitativ god dekning av klimasaken er en fallitterklæring for journalistikken. Hvis ikke media skal opplyse innbyggerne om vår tids viktigste sak, hvem skal gjøre det da?

Det er et ektefølt klimaengasjement i den norske pressen. I flere år har både nasjonale og lokale redaksjoner snakket om klima som et viktig samfunnsspørsmål som svært mange lesere er opptatt av.

De fleste velgerne mente jo faktisk at klima og miljø var den viktigste saken ved forrige stortingsvalg, selv om ikke alle stemte MDG.

Notiser dominerer

Pressen er gode på å dekke store klimabegivenheter, som signering av regjeringsplattformer og internasjonale klimakonferanser. Men klimaspørsmålene som påvirker folk flest lokalt uteblir fra dekningen.

Og det selv om all politikk er lokal. I stedet er det notiser fra NTB som dominerer klimadekningen i lokal- og regionalaviser landet rundt.

Da FNs siste synteserapport kom i slutten av mars - den siste rapporten av sitt slag på de neste fem årene - skulle man tro at funnene om hvor vi er på vei og hva vi må gjøre for å fikse planeten skulle få noe medieoppmerksomhet.

Jeg måtte rynke på nesen da begge mine største lokalaviser, BT og BA, ikke omtalte rapporten med et kvekk. I BT forsvant den lånte Aftenposten-saken ned fra fronten før det var gått en time.

BA på sin side publiserte heller en sak om at Trude Drevland skal slutte å røyke. Det er jo for så vidt morsomt, for man kan trekke paralleller mellom hvordan utslippskutt er det samme som å slutte å røyke. Det kan være vanskelig i praksis, men er utelukkende riktig i teorien, og begge deler er bra for både samfunnet og helsen.

Annerledes i pandemien

Poenget er ikke at media skal rydde forsiden hver eneste dag og komme med katastrofeoverskrifter, eller fronte MDG-politikk.

For å dra en litt slitt sammenligning: Når koronapandemien traff oss var pressedekningen massiv, men også nyansert. Pressedekningen var kritisk til både tiltak og styrken på dem, men stilte også spørsmål om det var mange nok og kraftfulle nok tiltak.

Dette bidro sterkt til å etablere en tilstrekkelig kriseforståelse i befolkningen, og sørget for oppslutning rundt tiltakene, også de ganske inngripende. Vi er ikke i nærheten av å verken se kraftfull nok politikk, eller en pressedekning som etablerer en tilstrekkelig kriseforståelse, på klimafeltet.

Mangelen på volum og kvalitet i klimadekningen resulterer i en situasjon der MDG som klimaparti må snakke i overskrifter for å komme på med et budskap om klimaendringene, konsekvensene, og hvorfor det trengs aktive politiske grep for å håndtere endringene.

Det vinkles ofte provoserende og skaper mer misnøye blant klimafornektere enn det resonnerer hos befolkningen generelt.

Det gagner verken MDG eller klimasaken at vi får kritikk for å bli for spisse.

Mer kreative og folkelige

Nordmenn er blant de mest klimaskeptiske i Europa, og gjentagende krisebudskap kan gjøre oss avstumpet. Men svaret på utfordringene må være kritisk søkelys på dem som styrer, og mer folkeopplysning. Resultatet blir heller svakere klimapolitikk fordi budskapet som dekkes i media ikke treffer folk flest, men provoserer mest. Det gir avisene klikk.

Mesteparten av teknologien og grepene som trengs for å redusere utslipp er jo tilgjengelige, men når for eksempel transportetatene til staten foreslår økte avgifter for å redusere utslipp er det som om flesteparten av landets politikere og mediehus kollektivt rister på skuldrene og tenker at «jaja, dette greiene her blir det aldri noe av uansett.»

Det er stadig klima som må ryke når prioriteringsspørsmålet reises. Det er for meg uforståelig at en så viktig sak til stadighet nedprioriteres av norsk presse.

Synes pressen at det blir for dommedag kan de jo helt fint finne en haug med caser i nærmiljøet sitt, det være seg tregrense, havforsuring, breer som forsvinner, avlinger som reduseres eller annet.

Redaksjonene må ta et samfunnsansvar og bli mer kreative og folkelige i sin dekning av klimasaken. Det er fullt mulig.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS