I 2020 meldte PFU at de hadde mottatt rekordmange klager, men 729, etter å ha hatt rekord med 575 klager året før. I 2021 var tallet 777, en liten økning fra i fjor.
– I år ble 251 av 777 klager behandlet. Sekretæriatet må bruke mye tid på å behandle klager, det er et stort gap mellom klager som er berettiget og ikke, sa Weider Aasen.
Generalsekretæren la også frem flere punkter Norsk Presseforbund i tiden fremover skal jobbe med.
– Vi mener det er viktig at det ikke går for lang tid fra en person klager til PFU, til saken blir behandlet. I dag tar det for lang tid, og vi har satt oss mål for å få den tiden kraftig ned.
Hun la til at de også skal jobbe for å gjøre PFU-basen til et presseetisk oppslagsverk.
I tillegg skal forbundet jobbe for å få opp antallet minnelige ordninger. I fjor var antallet minnelige ordninger 27.
– Det tallet burde vært høyere, det er altfor få i dag som oppnår en minnelig ordning. Gode løsninger mellom partene vil være mye bedre i mange saker enn en behandling i PFU.
– Alle som klager inn VG til PFU møter vi fysisk. Noen ganger dreier klagene seg om veldig små uenigheter, og det kan løses ved at klager føler at de blir hørt, og at man får snakket sammen, sa Steiro.