Jostein Larsen Østring blir nyhetsdirektør i Amedia.Anton Soggiu
Amedias ferske nyhetsdirektør om undersøkende journalistikk: – Vi kan alltid gjøre mer
Jostein Larsen Østring er klar på at konsernet ønsker å legge til rette for mer undersøkende journalistikk. Samtidig understreker han at det viktigste er at avisene er relevante i sine markeder.
Han kommer fra stillingen som utviklingsdirektør i konsernet, en stilling han har hatt i to år.
Hovedpersonen gleder seg til å komme i gang med jobben, samtidig som han kjenner på litt ærefrykt overfor ansvaret og utfordringene som venter.
Som nyhetsdirektør får Østring ansvar for områdene innholdsutvikling og forbrukermarked i konsernet.
– Amedia har jobbet aktivt med redaksjonell utvikling de siste årene, og det har jeg jobbet med hele veien. Da snakker vi om å hjelpe avisene med innsikt og forbedringer, bidra til læring og erfaringsdeling mellom aviser, å nå nye målgrupper og å videreutvikle produktene, sier Østring til Medier24.
Østring mener debatten til dels handler om deltakelse på SKUP. Han peker på at det var ingen lokalaviser som leverte SKUP-rapport til årets konferanse, heller ikke utenfor Amedia-konsernet.
Samtidig er han klar på at det er sunt å diskutere undersøkende journalistikk, og at Amedia jobber for å legge til rette for avisene i konsernet.
– Hvordan legger man best mulig til rette for undersøkende journalistikk? Kan vi som konsern bidra til at redaksjonene har handlingsrom, kompetanse og verktøy for å få til bedre undersøkende journalistikk, samt samarbeide på tvers hvor det er naturlig? Den typen diskusjoner er det bare sunt at vi har.
– Har Amedia lagt godt nok til rette så langt?
– De siste årene har vi fokusert hardt på å legge til rette for et digitalt skifte. Det har vært avgjørende for at vi nå har både flere journalister og abonnenter enn for fem år siden. Så jeg har ikke noe dårlig samvittighet for det vi har gjort. Men vi kan alltid gjøre mer, og det har vi til hensikt å gjøre fremover, svarer Østring.
– Men har det vært for mye fokus på kvantitet fremfor kvalitet?
– Nei, det mener jeg ikke. Noe av det vi har jobbet mest med de siste årene har vært å løfte hver enkelt sak til å bli godt lest. Ofte handler det om å jobbe litt lengre med en sak, heller enn å lage to, svarer Østring.
Han viser videre til at Amedias ønsker å nå bredt ut i ulike målgrupper i lokalmiljøene med sine aviser.
– Alle aviser som ønsker å nå et stort publikum må ha en stoffmiks og en viss mengde godt leste artikler hver dag. Det handler om at ulike lesere blir engasjert av ulike typer saker. Men her er det ikke et enten eller. Man må beherske begge deler.
Oppfordrer til å bidra på SKUP
– I hvilke grad er SKUP viktig for Amedia?
– SKUP er en viktig samlingsplass og arena for kompetanseheving for norske medier. Det gjelder også Amedias aviser, og det var også 40 deltakere fra Amedias aviser sist konferansen gikk i Tønsberg. Vi oppfordrer også våre aviser til å delta og bidra med metoderapporter på SKUP, svarer Østring.
– Men for Amedia er det aller viktigste at våre aviser driver undersøkende og kritisk journalistikk lokalt og lykkes med å være relevant i sine markeder. Det opplever jeg også er holdningen til våre redaktører, fortsetter han.
Til tross for sine unge alder har Østring mye erfaring, både redaksjonelt og administrativt.
I fjor kom han på listen over de største internasjonale medietalentene under 30 år.
Han tror det kan være flere fordeler å gå inn i konsernledelsen i en ung alder.
– En åpenbar fordel er at jeg befinner meg i en av målgruppene som Amedia ønsker å nå, relativt unge voksne. En annen fordel er at det enda ikke har gått så lang tid siden jeg selv jobbet i en redaksjon, og fortsatt har en viss følelse av hvordan virkeligheten ser ut der ute.
– Er det noen ulemper da?
– Jeg opplever at folk i hele Amedia-systemet lytter til de beste argumentene, uansett hvem man er. Men det er klart; det finnes mange som har mer erfaring enn meg. Jeg er ydmyk overfor at jeg fortsatt har relativt kort fartstid i arbeidslivet og har mye jeg skal lære fremover.