Jostein Larsen Østring, blir nyhetsdirektør i Amedia.
Even Hye T. Barka
Jostein Larsen Østring (30) blir nyhetsdirektør i Amedia
Jostein Larsen Østring er ansatt som konserndirektør med ansvar for nyheter og abonnement i Amedia. Han tiltrer umiddelbart.
Østring kommer fra stillingen som utviklingsdirektør i Amedia, som han har hatt de to siste årene.
– Det har vært stor interesse knyttet til stillingen, med mange kvalifiserte kandidater. At vi etter en grundig prosess likevel lander på at vi har funnet den best kvalifiserte i egne rekker, anser jeg som et kvalitetstegn, sier konsernsjef i Amedia, Anders Møller Opdahl.
Østring får ansvar for to av konsernets mest sentrale støttefunksjoner; innholdsutvikling og forbrukermarked. Tittelen blir nyhetsdirektør.
Selv er Østring stolt og offensiv når han nå blir en del av Amedias øverste ledelse:
– Våre aviser bidrar hver dag, i stort og i smått, til å gjøre samfunnet bedre. Lokalavisene er hjørnesteiner i det norske lokaldemokratiet, og hver og en av dem har hatt en flott utvikling og styrket posisjonen sin de siste årene, sier Østring og fortsetter:
– Det samme gjelder Nettavisen, som har bygget opp en stadig sterkere nasjonal posisjon. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal fortsette på denne reisen, sier Østring.
Og nevner noen av områdene som blir viktige for konsernet på den redaksjonelle siden fremover:
– Det blir helt sentralt for oss å bygge en personlig kundereise i verdensklasse som bidrar til at brukerne oppdager og får mest mulig glede av journalistikken. De digitale flatene gir også muligheter for journalistisk formidling og historiefortelling som vi bare kunne drømt om for få år siden, og som vi må jobbe med å utnytte enda bedre. Og vi må fortsette å utvikle journalistikk som når nytt publikum og målgrupper vi ønsker å styrke oss i, sier Østring.
Han er klar på at Amedia ønsker å utvikle det norske mediemangfoldet, der hver avis må få ivareta sitt særegne ståsted og sin profil.
– Vi skal heller ikke miste av syne verdien av den kritiske, undersøkende og nysgjerrige journalistikken. Dette er selve fundamentet vårt, og det skal utviklingsmiljøene jobbe sammen med redaksjonene om å aktivt forvalte og utvikle videre.
Opdahl vektlegger tre dimensjoner ved 30-åringen fra Tromsø som særskilt viktige:
– Jostein forstår intuitivt lokaljournalistikkens viktige rolle både institusjonelt og operasjonelt. Han har en stor aksje i reisen Amedia har vært gjennom de siste årene, og har bidratt til å utvikle mediehusene i nært og fortrolig samspill med våre dyktige redaktører og journalister, fremhever Opdahl og fortsetter:
– I tillegg er han analytisk og strategisk tenkende, og skjønner hva som skal til for at Amedia og mediehusene skal utvikle seg til å bli enda viktigere både i lokal, regional og nasjonal kontekst.