Jim Acosta.

Jim Acosta har like mange abonnenter som VG+: – Jeg har aldri følt meg friere som journalist

Jim Acosta rir Substack-bølgen. Han mener det er bra for det norske demokratiet å ikke ha et stort høyrevridd mediehus som Fox. 

Publisert Sist oppdatert

Kortversjon:

  • Tidligere CNN-profil Jim Acosta opplever stor suksess på plattformen Substack, der han har like mange abonnenter som VG+.
  • Acosta er en av flere profilerte amerikanske journalister som har forlatt etablerte medier til fordel for Substack, deriblant Don Lemon og Joy Reid.
  • Acosta synes det er fascinerende at Norge ikke har et sterkt høyreorientert mediehus som Fox News i USA.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

(TØNSBERG): Tidligere CNN-profil Acosta var kjent som en hardtslående reporter som ofte kranglet med medlemmer av den første Trump-regjeringen i Donald Trumps første periode.

 I januar ble det kjent at han slutter i mediehuset etter 18 år og har nå startet en egen kanal på Substack, hvor han har nesten 300.000 abonnenter. Til sammenligning hadde VG+ 299.498 abonnenter på siste opplagsmåling. 

– Jeg har aldri følt meg friere som journalist, sier han til Medier24. 

Acosta deltok på årets SKUP-konferanse i Tønsberg for å snakke om hvordan mediebransjen forholder seg til Trump, og hvordan det er å sloss med den amerikanske presidenten.

 – Nå kaster Trump ut store mediehus, og har sagt at han skal bestemme hvem som skal ha pool-rettighetene. Det er store forandringer, og mediene bruker mye tid på hvordan de skal takle det, sier Acosta.

I 2018 fjernet Det hvite hus presseakkrediteringen til Acosta, etter en konfrontasjon mellom Trump og Acosta. CNN saksøkte Det hvite hus, og administrasjonen valgte å gi Acosta akkrediteringen tilbake.

– Voksende skepsis

Acosta er ikke alene om å trekke til livet som uavhengig journalist. 

Tidligere CNN-kollega Don Lemon har gjort det samme. Det har også Joy Reid fra NBC og Paul Krugman, tidligere spaltist i New York Times.

– Det handler ikke bare om frihet, men også om tillit. Mange amerikanere stoler nå mer på enkeltjournalister enn på de store redaksjonene, sier han.

Han er ikke i tvil om at det finnes viktige nyhetsorganisasjoner i USA som folk stoler på.

– Men når Trump går til angrep på visse medier, spør man seg: Gjør de nok for å forsvare seg? Gjør de nok til å stille spørsmål ved hva det lederen av den frie verden holder på med?

Han peker på en voksende skepsis til hvordan store mediehus håndterer politisk press – spesielt i møte med Donald Trump og hans medievennlige allierte.

– Vi ser at mediehus kvier seg for å ta for hardt i, fordi de er redde for konsekvensene. Når Bezos plutselig nekter Washington Post å trykke visse typer meningsinnlegg, så reagerer både ansatte og abonnenter, sier Acosta, og viser til en strøm av profiler som nylig har sluttet i avisen.

Falsk balanse

Acosta synes det er fascinerende at Norge ikke har et sterkt høyreorientert mediehus som Fox News i USA.

– Det er sunt for demokratiet deres. Fox har en giftig effekt på demokratiet i USA. Det burde ikke vært slik at hvilke nyheter du får, avhenger av ditt politiske synspunkt. 

– Det gjør at mange amerikanere ikke lenger tror på noen felles virkelighet. I Norge virker det som dere fortsatt har det. Hold fast på det.

Han sier at Trump nå har skapt statsmedier rundt seg, med blant annet Fox.

– Det er blitt et system som skal beskytte han politisk, sier han og peker på at Fox-kommentator Jeanine Pirro uttalte etter at børsen falt at hun ikke brydde seg om aksjeporteføljen eller pensjonen sin, fordi hun stolte på presidenten.

– Det er galskap. Og det er sprøtt at kommentatorer, uansett mediehus, sier slike ting.

Acosta sier at de uavhengige journalistene på plattformer som Substack ikke bryr seg om å dekke en sak fra begge sider, og viser til uttrykket «Both-sidesing» som brukes mye i USA. Det brukes for å påpeke at man må dekke begge sider av saken og dekke balansert. 

– Men det er en falsk balanse. Mens de uavhengige journalistene sier ikke bare at de skal gi deg fakta og sannheten, de gjør det på en kraftfull måte.

Jim Acosta på SKUP 2025

– Voksende skepsis

Acosta er ikke alene om å trekke til livet som uavhengig journalist. 

Tidligere CNN-kollega Don Lemon har gjort det samme. Det har også Joy Reid fra NBC og Paul Krugman, tidligere spaltist i New York Times.

– Det handler ikke bare om frihet, men også om tillit. Mange amerikanere stoler nå mer på enkeltjournalister enn på de store redaksjonene, sier han.

Han er ikke i tvil om at det finnes viktige nyhetsorganisasjoner i USA som folk stoler på.

– Men når Trump går til angrep på visse medier, spør man seg: Gjør de nok for å forsvare seg? Gjør de nok til å stille spørsmål ved hva det lederen av den frie verden holder på med?

Han peker på en voksende skepsis til hvordan store mediehus håndterer politisk press - spesielt i møte med Donald Trump og hans medievennlige allierte.

– Vi ser at mediehus kvier seg for å ta for hardt i, fordi de er redde for konsekvensene. Når Bezos plutselig nekter Washington Post å trykke visse typer meningsinnlegg, så reagerer både ansatte og abonnenter, sier Acosta, og viser til en strøm av profiler som nylig har sluttet i avisen.

 – Mister folket

Han forteller at også journalister som jobber i store mediehus har begynt å trekke til Substack.

– Spørsmålet er om det er en plass og en kundebase for de der. For det har blitt et sted hvor uavhengige journalister gjør det stort.

Der mediebransjen i Norge er under press nå, har amerikanerne kjent på problemet lenge. De siste 20 årene har 1800 lokalaviser forsvunnet i USA, og polariseringen i USA gjør at færre abonnerer på store medier.

– Vil det at amerikanerne heller velger å abonnere på enkeltjournalister på Substack, gjøre økonomien verre for mediehusene?

– Det er vanskelig å si. Men det kan bli et problem for de etablerte mediene. Og kanskje vil det legge press på dem for å ikke bøye seg for Trumps vilje. Folk i USA er redde for at de store nyhetsorganisasjonene ikke tør å være tøffe mot Trump fordi de er redde for at det vil skade dem. Men da mister de også folket.

Han omtaler Substack som TikTok for profesjonelle.

– Du blir en slags journalist-influenser. Og folk liker det.

Men selv om Acosta nå ikke er knyttet til et redaktørstyrt medie, er han fremdeles opptatt av etikken.

– Jeg bruker de samme etiske standardene på Substack som jeg gjorde hos CNN og tidligere i CBS. Jeg vil gi folk nyheter. Men jeg nok litt mer direkte og «rett i fleisen». For det må man være i USA nå. Eneste forskjellen er at jeg ikke bruker slips eller går i sminkerommet før sending.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS