Bilde av Amedias hovedkontor i Akersgata i Oslo

Amedia-klubbene om SKUP-debatten: Redaktørene må gi oss friheten og tilliten som trengs

Å jobbe med gravesaker krever ikke bare tid og ressurser, men også backing og en klar strategi fra ledelsen, skriver Amedia-klubbene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hvorfor har ikke en eneste Amedia-avis levert metoderapport til årets SKUP, undrer redaktør Erik Waatland i Medier24 tirsdag denne uken. Han spør om redaksjonene ikke har større motivasjon enn å jage nye abonnenter.

Tillitsvalgte i Amedia har vært opptatt av dette temaet i mange år.

La oss understreke at noen av våre journalister har deltatt og mottatt diplom på SKUP tidligere, men vi skulle gjerne sett at det var flere.

Så hvorfor er det ikke slik?

Hele strategien til konsernet er tuftet på journalistikk som forretningsidé, så det er ikke der problemet ligger. Og la det også være sagt: Mangelen på priser gjenspeiler ikke journalistenes kompetanse på noen måte, for vi har svært dyktige journalister som jobber med utfordrende og vanskelige saker hver eneste dag.

Men hverdagen er hektisk.

Å jobbe med gravesaker krever ikke bare tid og ressurser, men også backing og en klar strategi fra ledelsen. Mange av kollegene våre opplever et stort produksjonspress for å fylle de ulike flatene på nett og papir, og i en hektisk hverdag er det vanskelig å få plass til egne graveprosjekter.

En del av våre tillitsvalgte opplever at de ansatte må levere et gitt antall saker hver dag som følge av målstyring fra konsernet. Dette er mål som ikke stimulerer tidkrevende undersøkende journalistikk.

Sparebankstiftelsen gikk inn i Amedia med en visjon om å ville verne om den lokale journalistikken. Hvorfor forsyner konsernet seg da med nesten hele overskuddet i lokale mediehus gjennom utbytte eller konsernbidrag i stedet for å la det bli igjen mer ressurser til lokal innholdsproduksjon?

En SKUP-pris eller en diplom er ikke noe mål i seg selv, men den gir mottakeren en heder som viser at vedkommende har levert et ekstraordinært godt arbeid. Og den er et kvalitetsstempel på journalistikken.

Erik Waatland peker derfor på noe viktig i innlegget sitt: Amedia har alle forutsetninger for å kunne markere seg på SKUP, men for å komme dit må Amedia ville det og redaktørene gi oss friheten og tilliten som trengs.

Hilsen klubbene i
Nidaros
Sandefjords Blad
Smaalenenes Avis
Fredriksstad Blad
Jærbladet
Østlandets Blad
Fremover
Vestby Avis
Avisa Nordhordland
Lofot-Tidende
Rana Blad
Tønsbergs Blad
Kvinnheringen
Østlendingen
Helgelendingen
Kragerø Blad Vestmar
Tidens Krav
Glåmdalen
Laagendalsposten

Powered by Labrador CMS