De siste ukene har Medier24 skrevet flere saker om Amedia, både knyttet til tidligere redaktør i Nidaros, Vanja S. Holst, sin avgang og bakgrunnen for det, og også om konsernets innholdsstrategi.
Konserndirektør for nyheter og abonnement i Amedia, Jostein Larsen Østring, og redaksjonell utviklingssjef, Eivor Jerpåsen, sier til Medier24 de kan forstå at folk har spørsmål til hvordan Amedia jobber, og at en slik avdeling kan fremstå litt mystisk.
– Vi er ganske åpne om det vi driver med og mange av funnene vi gjør. Vi har mange møter både med norske og internasjonale aktører i mediebransjen, har hatt en rekke medieforskere på besøk, og vi stiller opp og snakker på de fleste konferanser vi blir invitert til, sier Østring og legger til:
– Selv ledere i konkurrerende konserner kan delta på arrangement flere ganger i året og høre om hva vi driver med.
Og de forteller at innholdsutviklernes rolle ikke er mystisk. De er en rådgiver for redaktørene, forklarer Amedia-duoen.
– Det er en rolle man ikke har så mange andre steder, men det er som en rådgiverrolle. Deres jobb er å svare på redaktørenes spørsmål og gi råd på ulike områder innenfor journalistikk og redaksjonell utvikling. De jobber også mye med å analysere ulike typer data som ikke redaksjonen selv nødvendigvis finner frem til, forteller Jerpåsen.
– Den viktigste jobben er å støtte redaktøren for at de skal oppnå sine resultater, som vekst i antall abonnenter, forklarer Jerpåsen, og legger til at de også skal dele erfaringer og skape ulike møteplasser for journalister og redaktører i konsernet.
– De kan fange opp at en avis har gjort noe veldig bra, spørre hvordan de fikk det til, og så dele det med andre aviser til inspirasjon.
– I hvilken grad utfordrer innholdsutviklere det uavhengige redakørinstituttet?
– Det skal de ikke gjøre. Innholdsutviklerne skal støtte, hjelpe og diskutere. De skal legge frem analyser, men på redaktørens premisser, sier Østring.
Han legger til at konsernet det siste halve året har hatt flere diskusjoner med redaktører om forholdet har vært problematisk.
– Så langt er tilbakemeldingene at forholdet omfattes som ryddig.
– At det er redaktøren som bestemmer er ubestridt, legger han til.
– Men er avisene i for eksempel Innlandet og Lofoten like? Er leserne like?
– På noen områder ja, og noen områder nei. Avisene våre kjenner sin egen geografi best, og det er store forskjeller på hva som er viktig fra sted til sted. I Lofotposten er alltid lofotfisket høysesong for avislesing. Sånn er det ikke på Kongsvinger, der er derimot grensehandel et viktig tema. I Fredrikstad er fotballen viktigere enn mange andre steder, sier Østring og legger til at det også er fellestrekk mellom avisene.
– En ting som er felles er at leserne er opptatt av hva som skjer nær dem og det som får direkte konsekvenser for deres eget liv.
Og Østring understreker at tall ikke er det viktigste i Amedia.
– Tallene er der for å gi indikasjoner på om man lykkes overfor leserne, men de er ikke en Bibel. En ting vi har reflektert over den siste tiden er at vi kunne gjort mer for å understreke akkurat det. Redaktørene vet det nok, men i et stort konsern som vårt, er det viktig å si det ofte. Og det kan vi lære av.
Ønsker at redaktørene skal ta kontakt
Stine Holberg Dahl er en av syv innholdsutviklere i Amedia, som deler på 80 lokalaviser.
Hun er kontaktperson for ti mediehus. Hun er klar på at det er hver enkelt avis som bestemmer hva de ønsker å få til, og at hennes jobb er å støtte redaktøren i nå målene.
– Jeg har kontinuerlig dialog med de fleste redaktørene og tar gjerne initiativet til en prat, men først og fremst ønsker jeg at de skal kontakte meg selv, når de føler at de trenger meg, sier hun til Medier24.
Holberg Dahl forteller at typiske spørsmål hun kan få er «Vi skal lage en ny strategi for sporten. Kan du fasilitere en todagers workshop for oss?» og «Vi har jobbet for å få flere abonnenter under 40 år. Kan du gjøre en innholdsanalyse av denne målgruppa for oss?»
– Hvis du ser at en lokalavis har dalende tall flere uker på rad, ringer du da og diskuterer det?
– Redaktørene har tilgang på akkurat de samme tallene som meg, så jeg trenger ikke å ringe for å fortelle hvordan det går. Min rolle er å bidra med sparring og mer innsikt og analyse hvis de trenger det, forklarer hun.
Avisene Holberg Dahl er kontaktperson for er spredt over hele landet, og har både forskjellig størrelse og ulike mål og behov. Hun sier det ikke er noen fasit på hvor mye kontakt hun har med en lokalavis.
– Vi følger opp på mange forskjellige måter. Det kommer an på hvor mange ansatte de er, hvem de er og hva de selv ønsker. Hun er klar på at hennes rolle kun er som en rådgiver.
– Jeg bestemmer ikke hva redaktørene skal bruke ressurser på, det er det redaktørene selv som gjør. Og jeg er veldig ydmyk overfor den rollen. Vi kan selvfølgelig utfordre, og stille spørsmål for å hjelpe dem med å reflektere, men det er redaktøren som tar beslutningene, sier hun.