Onsdag morgen inviterte Redaktørforeningen til debatt om forholdet mellom eierstyring og redaktøransvaret.
Se opptak av debatten nederst i saken.
Underveis i debatten ble Amedias strategi og innholdsutvikling diskutert.
Tidligere Nidaros-redaktør Vanja S. Holst har tidligere kritisert Amedias innholdsanalyse, og ment at konsernet har pålagt sine aviser for stort fokus på volum i antall saker og på klikk.
Konsernsjef Anders Opdahl forsvarte imidlertid konsernets strategi underveis i onsdagens debatt, og mente at innsikten som gis til redaktørene fra Amedia, gir redaktørene bedre innsikt, og hjelper dem til å fatte gode beslutninger.
Redaktørforeningens generalsekretær Arne Jensen var klar på at eierne har lov til å stille krav til sine publikasjoner, men kom samtidig med en oppfordring.
– Det er lurt å sette måltall, og man kan definere stoffkategorier, og hvilken avis man ønsker å være.
– Om man begynner å måle det fra dag til dag, overtar eierne i realiteten redaktørstolen. Da styrer man fra dag til dag hvordan ting skal være, og det tror jeg blir gærent.
Underveis i debatten ble også redaktørens handlingsrom innenfor sin avis' utgivergrunnlag diskutert.
Generalsekretær Jensen var klar på at dette handlingsrommet variere fra avis til avis. Derfor må premissene klargjøres for begge parter, mener han.
– Det må være tydelighet. Det må være en forventningsavklaring som er helt presis, så redaktøren ikke tror at man har denne typen frihet, mens man egentlig ikke har det. Man må vite hvilke premisser man går inn i jobben med, sa Jensen.