Etter at Amedia ble utsatt for hackerangrepet i romjulen har flere av avisene i konsernet måtte bruke nødløsninger for å få ut papiravisen.
Amedia mistet også tilgangen til abonnementsbasen, noe som førte til at avisene ikke kunne knytte til seg nye abonnenter.
I tillegg har de mistet tilgangen på regnskapsprogrammet levert av Visma, som gjør at utlegg til refusjon ikke kan bli registrert.
Problemene gjelder for nesten alle avisene i konsernet. Men for de ferskeste avisene ble ikke hackerangrepet fullt så rammende.
Det gjelder blant annet for Budstikka, forteller konstituert redaktør, Karianne Steinsland, til Medier24.
– Budstikka er ikke «onboarded» teknologisk enda, så vi ble ikke rammet da vi ikke er inne i Amedias løsninger, sier Steinsland.
Ikke bekymret
Den eneste utfordringen Budstikka opplevde var med Amedias trykkeri.
Det medførte at de fikk en times kortere deadline og måtte trykke avisene på en litt mer tungvint måte.
Budstikkas ansatte skulle opprinnelig inn i systemene til Amedia ved årsskiftet. Det må nå vente.
– Vi har fortsatt turnussystemet i det gamle systemet vårt, sier Steinsland
– Blir datamigreringen forsinket?
– Vi skulle egentlig «onboarde» i løpet av første kvartal. Da kan godt være at det vil ta lengre tid før vi er helt over, men det vet jeg ikke enda. Det har ikke vært første prioritert for verken oss eller Amedia-ledelsen, svarer Steinsland.
– Er dere bekymret for at dere er på vei over i et system som nettopp har blitt hacket?
– Tvert imot. Jeg er imponert av å se hvor alvorlig dette har blitt tatt fra sidelinjen og tenker man er sterkere når man er større. De sitter på den kompetansen som vi vanlige journalister og redaktører ikke sitter på, svarer Steinsland.
– Dere unnslapp dette fordi dere enda ikke var i systemene til et stort konsern. Kan man ikke snu på det og se alle avisene som blir ufrivillig dratt med inn i dette?
– Jeg ser hva du mener, men jeg tenker at de små avisene får mange fordeler her med kompetanse som er i et stort konsern.
Nationen trykker avisen hos Schibsted
Tun Media og Nationen, som ble kjøpt av Amedia i fjor sommer, har også blitt skjermet for de verste problemene knyttet til hackerangrepet.
På samme måte som med Budstikka, ble Nationens papiravis delvis rammet av at Amedias trykkeri ble satt ut av spill.
Konsekvensene var at Nationen måtte produsere avisen på «gamle måten», forteller ansvarlig redaktør Irene Halvorsen.
Hun viser til beredskapsavtalen som finnes mellom konsernene.
– Da Amedias trykkeri ikke kunne produsere avisen, så flyttet vi det til Schibsteds trykkeri i Nydalen i Oslo, sier Halvorsen til Medier24.
Heller ikke Nationen har blitt påvirket av at Amedia ikke har hatt tilgang på abonnementsdatabasen, da datamigreringsprosessen ikke har kommet langt nok.
– Vil det utsette datamigreringen for dere?
– Det er litt tidlig å si. Det spørsmålet må nok rettes til Amedia, svarer Halvorsen.
Hun heller ikke bekymret over at de nå skal over i systemer som har blitt utsatt for hacking.
– Jeg tenker at alle virksomheter står i en risiko for et digitalt angrep. Etter et så alvorlig dataangrep, vil sannsynligvis deres systemer og rutiner være enda bedre, sier Halvorsen.
– Viser hendelsen en svakhet i konsernifisering og sentralisering av bransjen?
– Det er jo som Amedia selv har innrømmet, når deres system går ned så går mange andre aviser ned. Samtidig tror jeg det digitale trusselbilde er til stede hele tiden, uavhengig av hvilke strukturer man er en del av.
– Man kan også snu det på hodet og tenke at små strukturer kan ha større utfordringer i å ha analysekapasitet til å forstå risikoer, fortsetter hun.