Redaktør i Eidsvoll Ullensaker Blad, Bjørn Inge Salberg Rødfoss, og sjefredaktør i Trønder-Avisa, Sivert Rossing.

Flere av Amedias partner-aviser har ikke fått solgt abonnementer

13 av Amedias partner-aviser er rammet av hacker-angrepet. De får fremdeles ikke solgt abonnementer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter at Amedia ble rammet av et hackerangrep 28. desember har samtlige aviser i konsernet ikke kunne lukke artiklene sine på nett.

Det betyr at alle som vil, abonnement eller ikke, kunne gå inn å lese nyheter som ellers ville vært bak betalingsmur.

Torsdag formiddag fikk konsernet satt inn en nødløsning for innlogging, slik at saker igjen kan lukkes, og at det kan opprettes gratis «prøve-abonnement» via aID.

I tillegg til Amedias 84 aviser, gjelder problematikken også flere av partneravisene, som har teknologi-avtale med konsernet.

En gjennomgang Medier24 har gjort viser at 13 av de 17 partner-avisene måtte ha alt av stoff på nett åpent. De samme avisene får nå nødløsningen, og alle aID-abonnenter får tilgang på stoffet deres.

– Vet ikke konsekvensene

Sjefredaktør i Trønder-Avisa, Sivert Rossing, forteller til Medier24, at de har de samme utfordringene som Amedia-eide aviser har.

– Vi har ikke fått plusset innholdet, og vi får ikke solgt noen abonnementer, sier Rossing.

Rossing forteller at avisen til tross for utfordringene nærmer seg normaltilstand, men at de ikke får solgt abonnenter, og ikke vet hvor mange de har mistet.

– Vi vet jo ikke hvordan det har påvirket abonnementsbasen. Vi har vanligvis betydelige slag i løpet av en dag. Og vi vet heller ikke hvor mange som er forsvunnet. Man har alltid et frafall, det har alle aviser, men det er umulig å si om det er større nå, sier han.

– Har dere fått noe informasjon om eventuell kompensasjon for at dere ikke får solgt abonnement?

– Nei. Og det er har vi heller ikke etterspurt. Det har vi ikke i hodet akkurat nå. Vi vet heller ikke konsekvensene for annonser, tidsbruk og eventuelt manglende inntekter. Det kan hende det er mange kroner tapt, men det er ikke prioritet akkurat nå, sier Rossing.

Rammet etter få uker

Eidsvoll Ullensaker Blad er også blitt rammet av angrepet. Avisen gikk over på Amedias systemer med ny nettavis i november 2021, og fikk bare få uker på den nye plattformen.

– Det er veldig kjedelig og trist. Vi hadde også sett en positiv utvikling i perioden før angrepet, og kommet opp i en fart vi kunne trives i, da er dette ekstra kjedelig, sier sjefredaktør i EUB, Bjørn Inge Salberg Rødfoss, til Medier24.

Han påpeker at det at det kommer stadig gode nyheter fra konsernet er noen steg i riktig retning.

– Og måten Amedia har jobbet med denne saken, har fra utsiden sett veldig bra ut, sier han.

Både angrepet og den nye nødløsningen gjør at partner – avisene blir åpne for abonnenter med aID, hvor de tidligere kun var knyttet til egne abonnement.

– På en måte er det positivt, for vi får delt innhold med flere. Samtidig er det klart at pengestrømmen er svært viktig, og abonnementssalg er en stor del av inntektene våre, og vi håper at systemene kommer for tilbake.

– Gått skadefri igjennom

Men ikke aller partner-avisene har stopp i salg, og åpne saker. Unntakene er Bladet Vesterålen, Hamar Arbeiderblad, Trysil Engerdal og Stangeavisa.

Redaktør i Hamar Arbeiderblad, Katrine Strøm, forteller til Medier24 at de ikke så langt er inne på Amedias plattform, og at det tidligst vil skje 1. april.

Avisen inngikk avtale om strategisk samarbeid med konsernet i oktober i fjor.

– Derfor er ikke vår nettavis berørt av deres problemer. Vi merket konsekvensene av angrepet i romjula på den måten at vi måtte finne alternative veier for å sende filer til trykkeriet – fordi vi trykker våre papiraviser i Amedia-trykkeriet på Biri, sier hun og legger til:

– Dette fikk vi heldigvis løst fra første dag, og har derfor gått skadefrie gjennom den uheldige starten de fikk på det nye året.

– Fortsatt ikke tilgang til abonnements-basen

Konserndirektør med ansvar for nyheter og abonnement, Jostein Larsen Østring, forteller til Medier24 at det er i overkant av 90 aviser som er på plattformen, og som blir rammet av abonnements-problemet.

– Vi har nå fått innført en tilgangskontroll for pluss-saker og et gratistilbud til nye lesere, men vi har fortsatt ikke tilgang til abonnements-basen, og har ingen mulighet til å se hvor mange abonnenter vi har. Det er heller ingen mulighet for å si opp abonnement. Dette skal vi nå raskt få opp en løsning for: Det skal være enkelt å si opp abonnementet på våre aviser.

– Er det snakk om noen kompensasjon for partner-avisene og de tapte inntektene de har?

– Vi er i en situasjon hvor vi må ta tak i mange ting, og vi får ikke gjort alt på en gang. Men vi vil komme tilbake til partner-avisene og kommunisere til dem hvordan vi ser på situasjonen. Det er også vanskelig for oss nå å anslå hvor store abonnementsinntekter som vil gå tapt som følge av dataangrepet, sier han.

Powered by Labrador CMS