Konserntillitsvalt Eva Stenbro i Amedia.

Konserntillitsvalgt etterlyser raskere svar og mye tydeligere informasjon fra Amedia-ledelsen

– Det er mange som vil ha svar fort, og alle er like utålmodige, sier konserntillitsvalgt Eva Stenbro.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter at Amedia ble rammet av et hackerangrep i romjulen er det knyttet stor uvisshet til om personopplysninger om ansatte i Amedia-avisene er på avveie.

Konserntillitsvalgt i Amedia, Eva Stenbro, er personen som befinner seg mellom barken og veden, ledelsen og de ansatte.

Hun forteller at hun forstår frustrasjonen som noen kan oppleve rundt usikkerheten.

Samtidig påpeker hun at dette ikke er en prosess som er enkel å løse, og at ledelsen bruker alle ressurser til å ordne opp i problemene.

– Jeg kunne nok tenkt meg mye raskere svar og mye tydeligere informasjon selv. Samtidig vet jeg at Datatilsynet og politiet krever raske svar fra administrasjonen. Det er mange som vil ha svar fort, og alle er like utålmodige, sier Stenbro til Medier24.

– Noen er bekymret

– Men er ikke de ansatte også veldig viktig for Amedia?

– De ansatte er selvfølgelig veldig viktig for Amedia. Men man har en plikt til å varsle Datatilsynet uten ugrunnet opphold når man har slik innbrudd. Det er vanskelig å si at det ene er viktigere enn det andre, men de ansatte er selvfølgelig veldig viktig, svarer Stenbro.

Amedias konserntillitsvalgte forteller at hun har fått mange henvendelser fra ansatte som lurer på hvilke personopplysningene som kan være på avveie.

– Det er naturlig at man vil ha kontroll på opplysningene om seg selv. Når det kan være på avveie hos kriminelle, så er det selvfølgelig ubehagelig.

– Er folk bekymret?

– Noen er bekymret, og noen er mer bekymret enn andre. Det er ulike grader av bekymringer her, svarer Stenbro.

– Du er jo selv Amedia-ansatt. Er du bekymret?

– Jeg synes ikke det er ålreit. Men det har vært datainnbrudd hos andre selskaper som jeg er kunde hos de siste årene. Slik opplever de fleste av oss etter hvert. Man blir kanskje mer oppgitt enn engstelig.

Samtidig er Stenbro klar på at det er en forskjell å ha kundeinformasjon som man selv har samtykket til å dele, og informasjon som arbeidsgiver sitter på.

– Særlig for de som har jobbet der noen år. Man lurer på hvilke informasjon som arbeidsgiver sitter om deg. Hvor massivt er det egentlig? Jeg føler en del er opptatt av å få oversikt over hvilke informasjon som kan være på avveie.

– Folk vil få lønn

Ett av systemene som har gått ned under hackerangrepet er regnskapssystemet som blir levert av Visma.

Det betyr blant annet at de ansatte ikke får registrert utlegg til refusjon.

Stenbro forteller at prioritert nummer én er at ansatte skal ha lønn i januar.

– Det får de. Hvis ikke Visma kommer opp så må man ta i bruk andre systemer. Nå er det heldigvis en del dager igjen til man må begynne å se på alternative løsninger. Folk vil få lønn i januar, og de vil få penger til å betale regninger og store strømregninger.

– Vil de få betalt overtid for denne perioden?

– Så langt ned i grøten er jeg ikke, så det vet jeg ikke. Etter det vi er informert om så jobbes det for fullt mot Visma med å få det opp.

– Er det holdbart at man har et system som ikke registrerer refusjon for utlegg?

– Vi er i en krisesituasjon. Det er veldig lite som er holdbart i lengden når man er i kriser. Når man er i en slik krise så må man få ting til å fungere først. Nå har man fått papiravisen ut, så er det neste lønn til ansatte.

Powered by Labrador CMS