Årsdagen for da Norge ble koronastengt i fjor er passert, og de fleste mediefolk sitter fortsatt på hjemmekontor, eller jobber under strenge smittevernregler i sine respektive redaksjoner.
Noen mediehus har imidlertid strammet ekstra til på tiltakene.
TV 2 har hatt ett av de strengeste regimene helt siden mars i fjor, men har nå skrudd til ytterligere et hakk. Alle som jobber på kontoret i Oslo får nå nemlig tilbud om hurtigtest hver tredje dag.
Tiltaket ble innført fra og med forrige uke, forteller organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand til Medier24.
– Vi oppfordrer alle til bruke tilbudet, og teste seg før de går inn på kontoret, men det er ikke et påbud. Også gjester på TV 2 Nyhetskanalen og God Morgen Norge får tilbud om hurtigtest før sending, opplyser Willand.
– Vi gir dette tilbudet for at våre folk skal kjenne seg mest mulig trygge på jobb, men også for å sikre samfunnsoppdraget vårt, unngå smitte og karantene, legger hun til.
– Bare en ekstra sikkerhet
TV 2-ledelsen har innført det nye regimet i tett dialog med de tillitsvalgte, og bedriftshelsetjenesten som bistår med testingen.
– Vi har også dratt veksel på erfaring fra TV 2 Danmark som har tilbudt test til sine medarbeidere en god stund. Tilbudet om hurtigtest er bare en ekstra sikkerhet på toppen av alt det andre arbeidet som gjøres. De viktigste tiltakene er fortsatt å gjøre kloke vurderinger rundt avstand, bruk av munnbind og håndhygiene, sier Willand.
Hun understreker at tilbudet først og fremst gjelder i Oslo, siden smittesituasjonen i hovedstaden er illrød. Ved hovedkontoret i Media City Bergen er det litt mer åpent.
– I Bergen åpnet vi for noen uker siden kontorene for at flere medarbeidere skal kunne komme tilbake på jobb. Etter et år på hjemmekontor, er vi opptatt av å åpne opp i perioder der vi kan.
– Vi har klart oss godt gjennom et intenst år, takket være medarbeiderne våre som har stått på og fokusert på smittevern, men situasjonen med hjemmekontor begynner å tære på mange, erkjenner Willand.
Munnbindkrav på jobb
Medier24 har tatt en sjekkerunde til de øvrige riksmediehusene for å høre hvilket - om noe - testregime de praktiserer.
Ingen gjør det like strengt som TV 2.
Blant annet hos Schibsted News Media - som blant annet huser VG-, Aftenposten- og E24-redaksjonene i koronarøde Oslo.
– Vi forholder oss til smittevernreglene og forholdsreglene vi har fått fra myndighetene, men vi tester ikke systematisk alle som skal på kontoret, sier kommunikasjonssjef Camilla Kim Kielland til Medier24.
Hun legger til at konsernet heller er nøye på å holde to meters avstand, og at karantener, både i forbindelse med reise, symptomer og såkalt «ventekarantene».
– Vi har vært heldige og har hatt veldig lite smitte i lokalene våre. Men vi er også nøye med at det er kun de som må være fysisk til stede på jobb som skal være der, og alle må bruke munnbind når de kommer, og frem til de er ved pulten sin, forteller hun.
Hun legger til at de i utgangspunktet ikke skal ha eksterne gjester inn, med unntak av deltakere på podkaster eller tv-sendinger.
– De må også følge de samme strenge reglene.
HR-sjef i Dagens Næringsliv, Helga Leknes, sier de heller ikke har hatt systematisk testing av de ansatte.
– Vi har strenge regler på kontoret. Vi praktiserer hjemmekontor så langt det er mulig, og det er svært få som er på kontoret. Vi har ikke følt at det har vært behov for systematisk, hyppig testing.
Leknes forteller at HR-avdelingen har hatt oppfølging og registrering av alle ansatte som har blitt smittet, og legger til at det har vært svært lite smitte blant de ansatte.
– Det har heller ikke vært noe smitte på kontoret, eller mellom de ansatte.
NRK bruker privat-test ved behov
Heller ikke hos NRK kjører de organisert egentesting, forteller organisasjonsdirektør Olav Hypher.
– De fleste NRK-ansatte bruker kommunale PCR-tester, men ved spesielle behov benytter vi private leverandører. Det gjelder for eksempel når det er behov for å dokumentere negativ PCR-test ved reiser, sier han til Medier24.
– Vi benytter også hurtigtester i særskilte arbeidssituasjoner, som i dramaproduksjoner og andre produksjoner hvor vi har et eget smittevernsopplegg. Vi vurderer fortløpende om det er behov for å utvide bruk av private PCR-tester, men mener at NRKs smitteverntiltak er så gode at dette foreløpig ikke har vært nødvendig. Det har så langt kun vært et par ansatte som har blitt smittet på jobb i NRK, forteller Hypher.
Amedias Hallgeir Westrum forteller at de ikke har noe testregime på konsernnivå.
– Lokale retningslinjer, anbefalinger og påbud gir ulike føringer fra kommune til kommune. Dette gjør det krevende å etablere et overordnet testregime som omfatter våre 80 mediehus og mange andre selskaper spredt over hele landet, sier Westrum.
Og legger til:
– Derfor er naturlig og viktig å behandle dette på i hvert selskap, basert på lokale forhold og regler.
De fleste er på hjemmekontor
Heller ikke i Adresseavisen og Polaris Medier er det hyppig testing av de ansatte.
– Nei, men vi oppfordrer alle til å teste seg på lik linje som alle andre i Norge hvis de har symptomer, eller har reist, sier sjefsredaktør i Adresseavisen, Kirsti Husby, til Medier24.
Hun legger til at det har vært tilfeller hvor journalister har vært underlagt strengt testregime, for eksempel i Oberstdorf, hvor det kreves av arrangørene.
– Ellers sitter vi på hjemmekontor med noen få unntak, og det har vi gjort lenge. Det er svært få som må være på kontoret, og vi har regler for avstand, spriting og hvor mange som kan være i bygget til enhver tid.